Elég nagy veszély fenyegeti Budapest tömegközlekedését, jelen pillanatban úgy áll a dolog, hogy 2023. január elsejétől sem a trolik, sem a metró, sem pedig a villamosok nem közlekedhetnek majd a fővárosban. Ennek elég egyszerű a magyarázata, egészen mostanáig nem érkezett érvényes ajánlat a BKV áramvásárlási közbeszerzési pályázataira.
Ahogy azt az Index is megírta, ha ez így marad, nem lesz, ami januártól hajtsa a villanymotoros járműveket. Korábban, a jóval alacsonyabb energiaárak esetén nem volt ilyen gond, hiszen az áramellátó cégek egymásnak aláígérve versenyeztek egymással az igencsak megbízható partnerként számon tartott BKV pályázatain.
A közlekedési vállalatnak december 31-ig van áramszerződése, tehát még van idő megoldásokat keresni. Legalábbis ebben bízik mindenki… A BKV éves energiaigénye 246 GWh, ez eddig éves szinten nagyságrendileg több mint 20 milliárdos kiadást jelentett, most azonban az áramtőzsde számait figyelve akár 10-15-ös szorzóval is kalkulálhatnának.
Ráadásul a helyzetet tovább bonyolítja, hogy a jogszabályok értelmében a főváros saját magától nem vásárolhat áramot, annak ellenére sem, hogy van saját tulajdonában lévő, áramot előállítani képes termelői bázisa: a Fővárosi Hulladékhasznosító Mű vagy a Pusztazámori Regionális Hulladékkezelő Központ. Ugyanis a megtermelt áramot a MAVIR hálózatába betáplálva kötelezően ki kell vinnie a piacra.
A közlekedési szakértők szerint elképzelhetetlen, hogy a fővárosban leálljanak az elektromossággal hajtott buszok, villamosok, trolibuszok, metrók, vagy épp a mozgólépcsők. Azt valószínűsítik, hogy az állam – szükség esetén – kisegíti majd a főváros közlekedési vállalatát.