Kiemelt kategóriák

Belföld
Gazdaság
Külföld
Kultúra
Sport
Tech
Életmód
Autó

További kategóriák

Szórakozás
Életmód

Tényleg minden évben korábban kezdődik a karácsonyi készülődés?

10perc.hu
2024. 10. 30.
Tényleg minden évben korábban kezdődik a karácsonyi készülődés?

A karácsonyi ünnepek egyre korábbi megjelenése a „Christmas Creep” jelenségének köszönhető, amely a zenei slágerlisták és a kiskereskedelmi trendek adatai szerint is egyre nyilvánvalóbbá válik.

A karácsonyi időszak már korán elkezdődik, és az ünnepi termékek, dalok és dekorációk megjelenése folyamatosan korábbra tevődik, ami a „Christmas Creep” jelenségét tükrözi. Az adatok szerint a nagy szupermarketek, a helyi híradók és az Egyesült Királyság zenei slágerlistái is megerősítik, hogy a karácsonyi hangulat már a nyári hónapokban elkezdődik.

A Guardian elemzése rávilágít, hogy a "Christmas Creep" nem csupán a közvélemény hangulata, hanem a zenei listákon is megfigyelhető tendencia. Az Egyesült Királyságban a karácsonyi dalok november közepén kezdenek megjelenni a slágerlistákon, ami 45 nappal a karácsony előtt már elfogadhatónak számít.

Az utóbbi évtizedekben folyamatosan nőtt a karácsonyi slágerek megjelenésének időpontja. Például a 2023-as évben a Wham „Last Christmas” című dala a 37. helyen, míg Mariah Carey „All I Want For Christmas is You” című slágere a 40. helyen debütált a november 10-én kezdődő héten. Ez a tendencia legalább az 1990-es évek óta figyelhető meg, amikor a karácsonyi dalok legtöbbször csak az év utolsó két hetében kerültek a Top 40-be. Az East 17 „Stay Another Day” című dalának kivételével, amely 1994. november 27-én a 7. helyre került, a legtöbb karácsonyi sláger késlekedett.

A legkorábbi karácsonyi sláger, amelyet a Guardian azonosított, Justin Bieber „Mistletoe” című dala, amely 2011. október 23-án debütált a Top 40-ben. Azóta, mivel az Official Chart Company a streaming-adatokat is figyelembe veszi, a karácsonyi dalok megjelenésének időpontja tovább gyorsult. A streaming-szolgáltatások térnyerése lehetővé teszi a felhasználók számára, hogy az ünnepi dallamokat korábban hallgassák meg, így könnyebben kerülhetnek be a slágerlistákra.

A kiskereskedelmi szektorban a karácsonyi termékek megjelenése is jelentős előrehaladást mutat. Az Assosia kiskereskedelmi kutatócég által gyűjtött adatok alapján a karácsonyi finomságok, például a darált pite és a karácsonyi puding már nyáron elkezdenek fogyni, és a Tesco, Sainsbury's, Asda és Morrisons márkák egyre korábban kezdik el árusítani ezeket a termékeket.

A karácsonyi vásárok nyitási időpontjai szintén korábbra tevődnek. A birminghami frankfurti karácsonyi vásár, amely az Egyesült Királyság egyik legnagyobb ilyen rendezvénye, idén november 1-jén nyitja meg kapuit. Ezzel folytatódik a korábbi évek trendje, hiszen a 2010-es évektől egyre korábban kezdődnek a karácsonyi vásárok az Egyesült Királyságban. Az exeteri karácsonyi vásár például november 15-én, a manchesteri pedig november 8-án nyit. Ezzel szemben Bath városa, amely a világjárvány óta ellenáll a trendnek, idén november 28-án nyitja meg piacát, a tavalyi november 24-i dátumhoz képest.




További cikkek