Egy egészen szokatlan újítással bővült a holland infrastruktúra palettája: használt pelenkákból készül az útalap Eindhoven egyik elővárosában.
Az első ilyen tesztszakasz egy erdős területen kanyarog. Ránézésre semmi különös: salakszínű, sima felszín, szabványos felfestések. A különbség a felszín alatt rejtőzik – több ezer elhasznált pelenka alkotja az út tartószerkezetét, miután speciális eljárással feldolgozták őket - írta a Roadster.
Így készül a „pelenkabeton”
Az új technológiát – amelyet „pelenkabetonként” (angolul: diapercrete) emlegetnek – a HAN Alkalmazott Tudományok Egyetemének mérnökei fejlesztették ki a CirTec nevű helyi újrahasznosító vállalattal közösen. A cél: olyan hulladék hasznosítása, amit eddig többnyire elégettek vagy lerakókban helyeztek el.
A pelenkák feldolgozása több lépcsőben történik. Először nagy nyomás alatt sterilizálják őket, hogy minden kórokozót eltávolítsanak. Ezután szétválasztják az anyagokat: a műanyag hátlapot, a nedvszívó magot és a cellulóz bélést különféle ipari anyagokká alakítják át. Ezekből többek közt polimer töltőanyag, hőszigetelő réteg, valamint gélalapú granulátum készül.
A legstrapabíróbb összetevőkből – például a polipropilén és polietilén szálakból – geotextíliát állítanak elő. Ez a hagyományos homok- és sóderréteg alternatívájaként működik: jobban eloszlatja a terhelést, elvezeti a vizet, és csökkenti a kátyúképződés kockázatát. Ráadásul 30%-kal könnyebb, mint a klasszikus megoldás, ami gyorsabb és olcsóbb kivitelezést tesz lehetővé.
Tartósabb, fenntarthatóbb és olcsóbb
A tesztek alapján a pelenkaalapú kerékpárutak akár 20–25%-kal hosszabb élettartamúak, mint a hagyományos építésűek – különösen magas páratartalmú területeken, ami Hollandiában nem ritka. Az új megoldás jobb vízelvezetést biztosít, ellenállóbb a fagyás-olvadás ciklusával szemben, és ritkábban igényel karbantartást.
A gélrétegek ráadásul szabályozzák a felszín alatti nedvességet, ezzel csökkentve a repedések kialakulásának esélyét. Az alkotók szerint a technológia nemcsak egy új módja az infrastruktúra-fejlesztésnek, hanem valós megoldást kínál az egyik legproblémásabb hulladéktípus újrahasznosítására is.