Az OIV jelentése szerint a 2024-es globális boreladás 3,3%-kal csökkent, 214,2 millió hektoliterre, amely a legalacsonyabb volumen több mint hat évtizede. Ugyanakkor a termelés is 4,8%-kal esett vissza, 225,8 millió hektoliterre, ami szintén rekordalacsony érték. Giorgio Delgrosso, az OIV statisztikai vezetője úgy fogalmazott: a borpiacot „tökéletes vihar” sújtja, mivel az egészségügyi és gazdasági hatások egyszerre fejtik ki negatív hatásukat - elemezte a The Guardian.
„A rövid távú gazdasági és geopolitikai zavarokon túl fontos figyelembe venni a strukturális, hosszú távú tényezőket is, amelyek szintén hozzájárulnak a borfogyasztás megfigyelt csökkenéséhez” – áll az OIV éves jelentésében.
A fogyasztók ma már átlagosan 30%-kal többet fizetnek egy üveg borért, mint 2019-2020-ban, miközben a globális fogyasztás 12%-kal esett vissza. Az Egyesült Államokban, a világ vezető borpiacán a visszaesés mértéke 5,8%, azaz 33,3 millió hektoliterre csökkent a fogyasztás. A trendet súlyosbíthatják a Donald Trump által bevezetett amerikai vámok, amelyek Delgrosso szerint „újabb bombává” válhatnak az ágazat számára.
Kínában az eladások továbbra sem tértek vissza a járvány előtti szintre, míg Európában, amely a világ borértékesítésének közel feléért felel, a fogyasztás 2,8%-kal csökkent 2024-ben. Franciaországban 3,6%-os csökkenést mértek, míg Spanyolország és Portugália ritka kivételként növekedést mutattak.
A termelési oldalon is komoly problémák jelentkeztek: az OIV szerint az extrém időjárási viszonyok – egyes régiókban átlag feletti csapadék, máshol súlyos aszály – jelentősen befolyásolták a borászatokat. Olaszország 44 millió hektoliterrel a világ legnagyobb bortermelője lett, Franciaország azonban 23%-os visszaesést könyvelhetett el, és 36,1 millió hektoliteres termelése 1957 óta a legalacsonyabb. Az Egyesült Államokban 17,2%-kal csökkent a borászati kibocsátás, elsősorban a szélsőséges hőhullámok miatt.
A jövő továbbra is bizonytalan: az OIV nem tudja megjósolni, hogy fellendülhet-e a fogyasztás. A Nicolas francia borkereskedő cég szerint a szokások radikálisan átalakulnak: „Az emberek már nem isznak ünnepi módon, és a fiatalok kevesebbet fogyasztanak, mint a szüleik” – nyilatkozta a vállalat az Agence France-Presse-nek.
Ugyanakkor megfigyelhető, hogy „az emberek kevesebbet isznak, de jobban”, vagyis egyre többen hajlandóak magasabb árat fizetni a minőségért.