A 19. századi lapok egészségügyi rovatai rendszeresen számoltak be a hajfestés veszélyeiről, ami akkoriban kész életveszély volt. A korai hajfestékek összetevői, például a sötét színezésre használt ezüst-nitrát, más néven pokolkő, súlyosan egészségkárosító hatásúak voltak.
Persze, az elmúlt csaknem két évszázad alatt óriási fejlődésen ment át a hajfestés, és ma már legfeljebb egy elrontott hajfestés miatt eshet őrületbe valaki. Sőt, a sötétre festés megfelelő technikákkal még ápol is, mivel a professzionális hajfestékek rengeteg ápoló anyagot tartalmaznak.
Bár kétségtelen, hogy az ammóniának szúrós szaga van, amitől sokan tartanak, valójában a hajfestés során előforduló mennyiségben ez mindössze kellemetlen, de korántsem tekinthető veszélyesnek. Megvan ugyanakkor az az előnye, hogy segítségével tartóssá tehető a hajfestés, valamint tökéletesen megoldható az ősz haj fedése is.
Az ammóniatartalmú hajfestékek sötétítésre, világosításra és színezésre, valamint a már szőkített hajak hamvasítására, tonizálására, árnyalására egyaránt alkalmasak. A világosítás ugyan erősebb vegyszert igényel, de szakember kezében ez sem jelent kockázatot.
Néhányan félnek attól, hogy az ammónia kicsípi a fejbőrüket, bőrpirosodást, ritka esetben allergiás reakciót okozhat, vagy, hogy a vegyszer roncsolja a hajukat. Ráadásul elterjedt vélemény, hogy a várandós nők nem festhetnek hajat, mivel a szúrós szag irritálhatja a kismamák szaglását.
Az ammóniamentes hajfesték hasonló a klasszikus hajfestékhez, de inkább úgy működik, mint egy színező. Kevésbé jut be a hajba, és emiatt kevéssé roncsol, azonban drágább, mint a hagyományos hajfesték. Inkább természetesebb árnyalatokhoz, egy-két árnyalatnyi módosításra használható, viszont az ősz hajat nem fedi megfelelően.
Az ammóniamentes hajfestékek kiválóan alkalmazhatók színezésre, ami a legkíméletesebb festésnek tekinthető. Nincs szúrós szaga, ezért is kedvelik. Azonban vigyázat, az, hogy nincs szúrós szaga, nem jelenti azt, hogy nem lehetünk érzékenyek rá. Ez esetben is ajánlott próbát végezni a fül mögötti részen az első használat előtt.