A miniszter tíz konkrét vállalást tett, amelyek között szerepel a KRESZ modernizálása, a késési biztosítás bevezetése, valamint a MÁV és Volán csoport átfogó átalakítása - számolt be róla a Telex.
Az új tarifarendszer és késési biztosítás
Lázár kiemelte, hogy az új tarifarendszer eredményeképpen 18 százalékos eltolódás történt az autózás felől a tömegközlekedés irányába, ami 20 százalékkal több utast jelentett. Az intézkedések nem okoztak bevételkiesést, mivel az utasok több jegyet vásároltak.
Júniustól a „késési biztosítás” rendszerét is bevezetik. Amennyiben egy vonat vagy busz 20 percnél többet késik, az utas visszakapja jegyárának 50 százalékát. Havibérletesek esetében a késések után kedvezményt biztosítanak a következő bérlet árából. Az applikációban vásárolt jegyek esetén az összeget automatikusan visszatérítik a bankkártyára, míg a jegypénztárban vásárlók személyesen igényelhetik vissza az összeget.
Vasútfejlesztések: új járművek és felújítások
Lázár bejelentette, hogy 2026 nyaráig a villanymozdonyok fele megújul, míg 40 új villanymozdony és 15 dízelmozdony érkezik a MÁV-hoz. Július elejére 100 felújított InterCity-kocsi áll majd forgalomba, emellett 285 új IC-jármű megrendeléséről döntöttek. A miniszter szerint az intézkedések a 2025-ös turisztikai szezonra már kézzelfogható változást hoznak.
A vasútállomások mosdói és a buszpályaudvarok szociális létesítményei 2026-ra teljes körű felújításon esnek át. A miniszter azt is elmondta, hogy minden InterCity-járaton takarítók lesznek, akik menet közben biztosítják a tisztaságot.
KRESZ-reform
A sajtótájékoztatón Lázár hangsúlyozta, hogy a KRESZ felülvizsgálata és modernizálása elengedhetetlen, hogy a közlekedés minden résztvevője számára egyértelmű szabályokat biztosítsanak. A gyalogosokra, kerékpárosokra és mikromobilitási eszközökre vonatkozó szabályok jelentősen módosulhatnak, de az autósok is számíthatnak változásokra. A tervezetet márciusban ismertetik, és nem zárják ki a nemzeti konzultáció lehetőségét sem.
A miniszter arról is beszélt, hogy fontolóra veszik pszichológiai tesztek bevezetését a jogosítványszerzéshez, valamint azt, hogy fiatal és tapasztalatlan sofőrök számára korlátozzák a járművek teljesítményét.
Az állami közlekedési rendszerek átalakítása
Lázár János hangsúlyozta, hogy a MÁV, Volánbusz és MÁV-HÉV integrációja fontos lépés a hatékonyabb működés felé. A GYSEV pályahálózatának bővítése is megkezdődött, amely keretében a nyugati megyék pályaszakaszait átadják a vállalatnak, valamint új járművek érkeznek.
A miniszter szerint a magyar államnak a jövőben is szüksége van saját kapacitásokra a közlekedés területén, hogy haváriahelyzetekben ne legyen kiszolgáltatva a magánszolgáltatóknak.
Klímagarancia és MÁV-busz
Lázár „klímagaranciát” is ígért az utasoknak. A nyári szezonban az utasok előre tájékoztatást kapnak arról, hogy a vonatokon van-e légkondicionálás. Ha nincs klíma, akkor klímás buszokat biztosítanak az utasok számára.
Ezen felül új „MÁV-busz” szolgáltatás indul, amely erősítő buszjáratokkal segíti a zsúfoltabb vonatok kapacitásának kiegészítését.
Lázár János véleménye a Rogán ügyről
A sajtótájékoztatón Lázár János kitért az Egyesült Államok által szankcionált Rogán Antal ügyére is, amelyről itt számoltunk be. A miniszter kijelentette, hogy a magyar kormány kiáll Rogán mellett, és politikai provokációnak nevezte az amerikai lépést.
„Nem fogadjuk el, hogy Nyugatról vagy akár Keletről elmondják nekünk, hogy ki a bűnös vagy ki nem” – mondta Lázár.
Lázár János közlekedési sajtótájékoztatóján átfogó reformok, fejlesztések és új szabályozások bevezetését jelentette be, amelyek célja a magyar közlekedési rendszer hatékonyabbá és modernebbé tétele. Bár számos intézkedés pozitív változásokat ígér, a finanszírozási kérdések továbbra is nyitottak maradnak.