A Wizz Air részvényei június 5-én reggel 26%-ot estek a londoni tőzsdén, miután a társaság nyilvánosságra hozta legfrissebb pénzügyi jelentését - írta a HVG. A hírre a befektetők gyorsan reagáltak, éves szinten már 48%-os mínuszban van a papír, ezzel jelenleg a legrosszabbul teljesítő légitársasági részvény Európában.
A zuhanás hátterében a gyenge üzleti eredmények állnak. A március 31-én zárult pénzügyi évben a Wizz Air működési nyeresége 61,7%-kal, 167,5 millió euróra csökkent, miközben az elemzők 246 millió eurót vártak – számolt be róla több üzleti portál is.
Több tucat gép a földön, dráguló karbantartás
A nehézségek mögött komoly technikai problémák állnak: a flotta egy része nem repülhet Pratt & Whitney hajtóművekhez köthető hibák miatt. Május 9-én már 37 repülőgép maradt a földön, és bár a társaság igyekszik pótolni a kiesést bérelt gépekkel és régebbi repülők üzemidő-hosszabbításával, a gondok nem oldódnak meg gyorsan. A Wizz Air közlése szerint 2026 első félévére még mindig 34 gép állhat majd le, és a teljes helyreállást csak 2027-re várják.
„További két-három év fennakadással számolunk, arra számítunk, hogy 2027-re a legtöbb repülőgép már újra üzemelni fog” – mondta Váradi József, a Wizz Air vezérigazgatója.
A technikai gondok ráadásul jelentősen megdobták a költségeket. A vállalat beszámolója szerint a karbantartási, anyag- és javítási kiadások csaknem 16%-kal emelkedtek, részben a bérelt gépek miatt, részben a flotta átalakítása okán.
Rekord utasszám, de ez sem volt elég
Érdekesség, hogy az utasforgalom ezzel együtt is rekordot döntött: a Wizz Air a beszámolási időszakban 63,4 millió utast szállított, miközben az üzemanyagárak is csökkentek. Ezek a pozitív tényezők azonban nem tudták ellensúlyozni a technikai gondokkal és a megugró költségekkel járó veszteségeket.
A helyzet tehát összetett: miközben az utasok továbbra is választják a céget, a műszaki problémák, a bérlésre szoruló gépek és a dráguló karbantartás komolyan beárnyékolják a pénzügyi kilátásokat.