Az Európai Bizottság új szén-dioxid-kibocsátási rendszert vezetne be a közúti közlekedés és az épületfűtés szektoraiban, amely jelentős társadalmi vitákat válthat ki. Az ETS2 célja az emisszió csökkentése, de a várható üzemanyag- és fűtési árak emelkedése komoly kihívások elé állíthatja a kormányokat. Az új rendszer 2027-es bevezetésével évente csökkentett kibocsátási kvótákkal ösztönözné a vállalatokat a kibocsátás csökkentésére, és célja, hogy a közlekedés és az épületek kibocsátása 2030-ra 42%-kal csökkenjen a 2005-ös szinthez képest.
A szigorú szabályozás mellett működő társadalmi klíma alap (SCF) 86,7 milliárd eurós támogatást biztosít a leginkább érintett háztartások számára, de az ETS2 költségvetésének elosztása kulcsfontosságú lesz a rendszer elfogadottsága szempontjából. Az üzemanyag- és fűtési költségek növekedése azonban elkerülhetetlen, és ha nem tart lépést az energiahatékonysági beruházások és az elektromos mobilitás fejlesztése, az árak még magasabbra szökhetnek.
A szakértők arra figyelmeztetnek, hogy a tagállamoknak előre kell készülniük az ETS2 bevezetésére, és megfelelő intézkedésekkel kell biztosítani az emisszió csökkenését, valamint a rendszer társadalmi elfogadottságát. Eleanor Scott, a Carbon Market Watch szakértője szerint az ETS2 „nem csodaszer”, és a sikerét nagyban befolyásolja, hogy a tagállamok hogyan segítik elő a szociális és klímapolitikai célkitűzések megvalósítását - számolt be az Euronews.