A Magyar Nemzeti Bank (MNB) friss körlevele iránymutatásokat tartalmaz a hazai bankok és pénzügyi vállalkozások számára, amelyek célja az online hiteligénylés során elkövetett kibercsalások megelőzése. A felügyelet tapasztalatai szerint ugyanis az adathalászok egyre gyakrabban élnek vissza az ügyfelek internet- vagy mobilbanki azonosítóival, nemcsak bankszámlájukról lopva el pénzt, hanem nevükben online személyi hitelt is igényelve, ezzel súlyosabb kárt okozva - számolt be a KiberPajzs.
Az MNB az eddig megtett piaci intézkedéseken túl további lépéseket vár el:
Ügyfélvédelem
Az ügyfelek számára lehetőséget kell biztosítani arra, hogy saját döntésük alapján letilthassák az online hiteligénylés lehetőségét internet- vagy mobilbanki eszközeiken. Ezt a korlátozást csak az ügyfelek maguk oldhatják fel személyesen vagy auditált hírközlő eszközök segítségével, ezzel növelve biztonságukat.
Védelmi mechanizmusok
Az érintett pénzügyi intézményeknek be kell építeniük online hiteligénylési folyamataikba azokat a mechanizmusokat és kontrollokat, amelyek valós időben képesek észlelni, megelőzni, megakadályozni és kezelni a visszaéléseket.
Rendszertervezés
Az új informatikai rendszerek bevezetésekor vagy cseréjekor már a tervezési szakaszban, valamint a bevezetés után is figyelemmel kell lenni az ügyfelek elleni visszaélési kísérletekre.
Trendkövetés
A piaci szereplőknek folyamatosan nyomon kell követniük az online hitelezéshez kapcsolódó kibercsalási trendeket, és rendszeresen elemezniük kell a saját ügyfeleiket érintő visszaéléseket. Az így szerzett tapasztalatokat be kell építeni a megelőzési folyamatokba.
Ahogy azt lapunk korábban megírta, drasztikusan nőtt az internetes csalások száma 2024-ben így nem meglepő, hogy a MNB iránymutatásainak célja, hogy a bankok és pénzügyi vállalkozások hatékonyabban védhessék ügyfeleiket az egyre kifinomultabb online hitelcsalásokkal szemben.