Az internetes csalások 2024 első negyedévében drámai mértékben növekedtek, átlagosan tizennyolcszor annyi veszteséget okozva a vállalkozásoknak, mint az előző év azonos időszakában.
Egy átlagos vállalkozás idén már 31 millió forintot veszített, míg egy magánszemély átlagosan 1,3 millió forint kárt szenvedett el
- írja a Forbes a Bank360.hu elemzését taglalva. A csalók egyre inkább közvetlenül a felhasználókat célozzák, elkerülve a banki rendszerek szigorú biztonsági intézkedéseit.
A Magyar Nemzeti Bank adatai szerint 2024 első negyedévében közel 57 ezer sikeres bankkártyás visszaélést regisztráltak, ami 2,7 milliárd forintnyi kárt okozott. Ez 65%-os növekedést jelent az előző év azonos időszakához képest. Míg a háztartások átlagosan 1,26 millió forintos kárt szenvedtek, addig a vállalatok sokkal rosszabbul jártak, hiszen 241 esetben összesen több mint 7,5 milliárd forintot veszítettek.
Bár a bankok csalásokat szűrő rendszerei egyre hatékonyabbak, 2023 közepétől kezdve több visszaélést sikerült megakadályozni, mint amennyi sikeres volt. Ez azonban kevés vigaszt nyújt azoknak, akiknek a kárt viselniük kell.
Az ESET termékeit forgalmazó Sicontact kiberbiztonsági szakértője, Csizmazia-Darab István szerint több alapvető lépéssel jelentősen csökkenthetjük a csalás áldozatává válás esélyét. Íme néhány javaslat:
- Erős és egyedi jelszavak használata
- Nyílt hálózatok kerülése
- Többfaktoros hitelesítés
- Virtuális bankkártyák használata
- Óvatosság a telefonos csalásokkal szemben
- Gyanús üzenetek és linkek kerülése
Az ESET szerint 2023 első negyedévében az esetek 83%-ában az ügyfél hibája miatt történt csalás, így a bankok nem térítik meg a károkat. Ezért különösen fontos, hogy mindenki tisztában legyen az alapvető biztonsági intézkedésekkel, és azokat alkalmazza is a mindennapi életben.