Szerdától ismét járható az M30-as autópálya Miskolc és Szikszó között – jelentette be kedden az Építési és Közlekedési Minisztérium (ÉKM). A szakaszt több mint egy évig részben vagy teljesen lezárva tartották súlyos szerkezeti problémák miatt, amelyek kijavítása hosszan elhúzódó vitához vezetett a minisztérium és a kivitelező Strabag között - közölte a Telex.
A Lázár János vezette tárca közleményében hangsúlyozta: az M30-as lezárására a kivitelező hibájából volt szükség, és a javítási munkákat végül a Strabag végezte el. A minisztérium ugyanakkor jelezte, hogy a cégnek a jövőben is rendszeres méréseket és adatelemzéseket kell végeznie az érintett szakaszon, valamint a még hátralévő garanciális időszakban köteles minden esetlegesen felmerülő hibát kijavítani.
A Strabag hétfőre fejezte be a helyreállítási munkákat, amelyeket az ÉKM kedden helyszíni szemlén ellenőrzött. A tárca ezt követően döntött az útszakasz megnyitásáról.
Súlyos hibák egy frissen átadott autópályán
A konfliktus gyökere 2024 elejére nyúlik vissza, amikor kiderült: a 354 milliárd forintból megépített M30-as autópályán több helyen is elmozdult a pályaszerkezet. A Miskolcot az M3-assal, valamint Tornyosnémetin keresztül a szlovákiai R4-es gyorsforgalmi úttal összekötő szakaszon megcsúszások és repedések jelentek meg, ami a forgalombiztonságot is veszélyeztette.
Lázár János februárban nyilvánosan határidőt szabott a kivitelezőnek: a Strabagnak október végéig kellett volna elvégeznie a javításokat. A cég ezzel szemben azt állította, hogy a minisztérium szakmai egyeztetés nélkül, egyoldalúan jelölte ki az október 31-i céldátumot, amelyet a műszaki körülmények miatt nem tudtak tartani. A Strabag szerint erről folyamatosan tájékoztatták a tárcát.
Elmérgesedő vita, politikai szálakkal
A helyzetet tovább élezte, hogy a Strabag – állítása szerint a minisztérium által előírt szigorú titoktartás miatt – sokáig nem kommunikálhatott nyilvánosan a projektről. A vállalat emiatt belső levélben magyarázta el dolgozóinak a késlekedés okait, és visszautasította az ÉKM vádjait.
A minisztérium erre reagálva perrel fenyegette meg a kivitelezőt, Lázár János rendkívüli auditot rendelt el a Strabag egyik magyarországi leányvállalatánál, majd nyilvánosan azt is állította, hogy a cég kapcsolatban áll a Tisza Párttal. Ezt követően a tárcavezető egy olyan törvénymódosítást is benyújtott, amely lehetővé tenné a „problémás” cégek kizárását még folyamatban lévő közbeszerzésekből is.