Látványos vasútfejlesztési csomagot jelentett be pénteken Szolnokon Lázár János építési és közlekedési miniszter, amikor a Stadler-telephelyen leleplezték a GYSEV első, új InterCity Flirt motorvonatának festett kocsiszekrényét. A miniszter szerint a magyar állam hosszú távra elköteleződik a kötöttpályás közlekedés modernizálása mellett, és a következő években a MÁV, a GYSEV és a budapesti HÉV-rendszer is soha nem látott jármű- és infrastruktúra-fejlesztésekre számíthat - írta az Index.
Lázár János bejelentette, hogy a GYSEV tizenegy új InterCity Flirt motorvonatot vásárol, amelyek várhatóan 2027-re készülnek el. A miniszter hozzátette, hogy tíz további új motorvonat beszerzésének előkészítése is zajlik, mintegy 40 milliárd forint értékben.
A tárcavezető külön hangsúlyozta a svájci együttműködést is. Elmondása szerint a svájci vasút nagyarányú járműcseréje lehetőséget teremt arra, hogy Magyarország jelentős mennyiségű, de kiváló állapotú használt szerelvényt vásároljon meg:
„Még az idén 93 használt Stadler-motorvonat, 14 ezer ülőhellyel, megvásárlásáról kötünk megállapodást. Ez egy 80 milliárd forintos üzlet.”
Lázár szerint a 15–20 éves svájci motorvonatok nemcsak jó állapotúak, hanem akár 30–40–50 évre is tervezhetők, így a MÁV-flotta gyors és költséghatékony megújulását segítik majd. A tervek szerint ezek a járművek elsősorban Debrecen és Miskolc között jelennek meg.
A miniszter a budapesti elővárosi közlekedés átfogó megújításáról is beszélt. A következő három évben a fővárosi HÉV-hálózat teljes felújítása indul:
„54 darab új HÉV beszerzésére indítunk tendert, amire 350 milliárd forintos kötelezettséget vállal a kormány, hogy ki tudjuk vonni a forgalomból a 60 éves szerelvényeket.”
Lázár közölte: elsőként a szentendrei HÉV-vonal épül újjá, mind pályaszerkezetében, mind járműparkjában. Az új szerelvények legkésőbb 30–36 hónapon belül meg kell, hogy érkezzenek, hogy a rekonstrukció után már korszerű járművek járhassanak a vonalakon.