Az Európai Unió és az Egyesült Államok júliusi, nem hivatalos megállapodása a vitás vámkérdésekről újabb fejleményeket hozott – derül ki a New York Times csütörtöki cikkéből a Telex írása alapján. A legfontosabb érintett Magyarország, amely jelentősen függ az autóipartól, ugyanis az amerikaiak a magas, 27,5 százalékos vámtarifát tervezik fenntartani az európai autók importjára, amíg az EU nem csökkenti az amerikai agrár- és ipari termékekre kivetett vámokat.
A Times rámutat, hogy a júliusi megállapodás „még pusztán egy kézfogás volt”, és az európaiak azóta igyekeztek formalizálni a vámmegállapodást írásos dokumentumban. Bár most ez megtörtént, a dokumentum „még mindig nem egy jogi kötőerővel bíró dokumentum”. Ennek értelmében az Egyesült Államok továbbra is 15 százaléknyi vámot vet ki minden EU-ból érkező árura. Az EU számára ez részben siker, hiszen a gyógyszerek 15 százalékos sávba kerültek, miközben a más országokból származó gyógyszerekre akár 200 százalékos vámot is kivethettek volna.
Az amerikai fél azt várja el Európától, hogy szülessen egy adószabályozás, amely lazítana egyes ipari és mezőgazdasági termékek vámján, például a bölényhús, diófélék, tejtermékek és tengeri herkentyűk esetében. A New York Times szerint „az autógyártóknak ez nem jó hír”, hiszen eddig is jelentős veszteségeik származtak a megemelt vámokból. Egy név nélkül nyilatkozó washingtoni tisztviselő ugyanakkor hangsúlyozta, hogy „a fenti intézkedések gyorsan megtörténhetnek a következő hónapokban, sőt a tarifákat visszamenőlegesen is csökkenthetik.”
Maroš Šefčovič, az EU kereskedelmi és gazdasági biztosa elmondta, hogy a blokk hamar nekilát a vonatkozó jogszabályok kidolgozásának, így az autókivitelre vonatkozó alacsonyabb vámszabályok augusztus 1-től hatályosakká válhatnak. Korábban az alkoholos italok vámtarifáját is sikerült kezelni, miután a Trump-kormányzat 0 százalékról 15 százalékra emelte azt.
Ursula von der Leyen, az Európai Bizottság elnöke, aki nemrég Washingtonban járt, kiemelte: „a megállapodás írásba öntése egy lépés a stabilitás felé a világ legnagyobb kereskedelmi partnerségében”. Hozzátette ugyanakkor, hogy a végleges, mindkét fél által elfogadott megállapodás létrejöttére még hosszú időt kell várni, mivel vitás kérdések maradtak, például az európai kibocsátási szabályozások vagy az amerikai közösségi oldalakat érintő dezinformáció- és gyűlöletbeszéd-szabályozások.
A New York Times emlékeztet arra, hogy a Donald Trump által tavasszal indított vámháború során az EU-t először 30 százalékos általános vámokkal fenyegették, amire Brüsszel megtorló vámokat helyezett kilátásba. Az EU a befektetések és az energiahordozó-vásárlások kilátásba helyezésével igyekezett enyhíteni a konfliktust, ám ezek az ígéretek a gyakorlatban nem konkretizálódtak.