A Nemzeti Kereskedelmi és Fogyasztóvédelmi Hatóság (NKFH) országos ellenőrzést végzett annak érdekében, hogy felmérje, szabályosan tájékoztatják-e a vásárlókat a hűtők, fagyasztók és bortárolók energiahatékonyságáról. Az eredmények nem túl bíztatóak: a vizsgált termékek több mint negyedénél találtak jogsértést - írta meg a hvg.
Különösen nagy problémát jelentettek az online kereskedelemben tapasztalt hiányosságok. A webáruházak esetében a kifogásolási arány elérte a 63 százalékot, míg a hagyományos üzletekben ez kedvezőbb volt. A 172 helyszíni és online ellenőrzés során összesen 2025 terméket vizsgáltak meg.
Az offline boltokban szinte minden hűtőn és kapcsolódó terméken megtalálható volt az energiacímke, viszont az online felületeken a címkék 15 százalékánál nem jelent meg a szükséges információ. Az online termékismertetők hozzáférhetősége is komoly gondokat okozott, mivel az adatlapokat a webáruházak 41 százalékánál nem lehetett elérni.
A hatóság azt is megállapította, hogy bár a gyártók által biztosított dokumentumok rendelkezésre állnak, a webáruházak gyakran nem töltik fel azokat, így a vásárlók tájékoztatása hiányos marad.
A fogyasztóvédelem a reklámanyagokban, szórólapokon és prospektusokban is ellenőrizte az energiahatékonysági adatok megjelenését. Ezeknek az anyagoknak 22 százalékánál nem megfelelő vagy hiányos volt az energiahatékonyság bemutatása.
A hatóság emlékeztetett, hogy idén júliustól a háztartási szárítógépeket már csak az új energiacímkével lehet forgalomba hozni. Ez a címke kötelezően tartalmazza az energiahatékonysági besorolást, az energiafogyasztást, a zajkibocsátás szintjét, valamint az ECO-program kapacitásának és időtartamának adatait.
Az új szabályozás nemcsak a szárítógépekre, hanem a mosogatógépekre, mosógépekre, mosó-szárító gépekre, hűtőkre, fényforrásokra, televíziókra és monitorokra is vonatkozik.