A tanárok közel fele szerint korlátozva volt, hányan érhetik el az idei teljesítményértékelésben a kiemelkedő kategóriát – derül ki a Pedagógusok Demokratikus Szakszervezete (PDSZ) legfrissebb felméréséből, amelyről a Népszava számolt be. A garantált béremeléshez szükséges 80 pontot sok iskolában csak meghatározott számú pedagógus érhette el, noha korábban a tankerületi vezetők ezt cáfolták.
A felmérés szerint a tanárok 46 százaléka érzékelte a kiemelkedő értékelések számának korlátozását, míg csupán 17 százalék állította, hogy az ő intézményükben nem volt ilyen megkötés. A válaszadók 37 százaléka nem tudott arról, hogy történt-e ilyen „arányosítás”.
A pedagógusok közel fele nem volt elégedett az értékelésével, és ennek megfelelően önértékelést vagy észrevételt nyújtott be. Az esetek jelentős részében a tanárok szerint érveiket figyelmen kívül hagyták az értékelő megbeszéléseken. A válaszadók mindössze 23 százaléka érezte úgy, hogy korrekt minősítést kapott.
A PDSZ: a rendszer megalázó és diszkriminatív
Nagy Erzsébet, a PDSZ ügyvivője szerint bebizonyosodott, hogy a teljesítményértékelés jelenlegi formája alkalmatlan, és súlyosan diszkriminálja a pedagógusokat. A szakszervezet ezért az értékelési rendszer azonnali megszüntetését, és egy új, szakmailag megalapozott, igazságos rendszer kidolgozását követeli a kormánytól – méghozzá az érintett szakmai és érdekvédelmi szervezetek bevonásával.
„A jelenlegi forma megalázó. A cél nem a fejlődés, hanem a forráskorlátozás” – fogalmazott Nagy Erzsébet a lapnak.
A felmérés egy másik visszatérő tapasztalata szerint sok tanár 79 pontot kapott – éppen a „kiemelkedő” kategóriához szükséges 80 pont alatt. Ennek hátterében az állhat, hogy az igazgatók szóban olyan utasítást kaptak, amely szerint a bérkeret szűkössége miatt arányosan kell elosztani a magas értékeléseket. A kormány döntése alapján a béremelésre összesen legfeljebb 10,95 milliárd forint áll rendelkezésre, amely a számítások szerint havonta és átlagosan fejenként 20 ezer forint emelést tesz lehetővé a teljes munkaidőben dolgozó pedagógusok körében.
A Belügyminisztérium és a Klebelsberg Központ nem ad pontos adatokat
Sem a Belügyminisztérium, sem a Klebelsberg Központ nem tudott adatot szolgáltatni az értékelések alakulásáról– írta a Népszava. A PDSZ szerint ez nehezen hihető, tekintve, hogy a diákok és a szülők is értékelhették a pedagógusok munkáját, és ezek eredményeiről a szaktárca korábban már beszámolt.
Pintér Sándor belügyminiszter korábban maga is jelezte, hogy változtatásokra van szükség, többek között az Oktatási Hivatal ellenőrzési jogköreinek erősítésével.