Gőzerővel folynak az utolsó simítások a kínai CATL debreceni akkumulátorgyáránál: elkészült a főépület, jelenleg a gyártósorok telepítése zajlik - számolt be róla a Portfolio. A vállalat célja, hogy még az idei év végén elindulhasson az éles cellagyártás, ám ehhez komoly munkaerőre lesz szükség – összesen mintegy 2000 főre. Jelenleg csupán 650-en dolgoznak a gyárban, így a hiányt részben külföldi dolgozókkal pótolják.
Fülöp-szigeteki munkásokkal pótolják a hiányt
A CATL már májusban 50 vendégmunkást hoz a Fülöp-szigetekről, év végéig pedig ez a szám elérheti az 500 főt – ez az év végére tervezett teljes létszám negyede. Az ő alkalmazásuk bérmunka formájában történik. Emellett kínai munkavállalók is dolgoznak a gyárban, főként a magyar dolgozók betanításán.
A cég célja, hogy hosszabb távon a munkaerő 70 százaléka magyar legyen. Ennek érdekében stratégiai együttműködést kötöttek a Debreceni és a Miskolci Egyetemmel, valamint a Debreceni Szakképzési Centrummal is.
Fokozatos felfutás – 40 GWh a cél az első ütemben
A gyár az első ütemben évi 40 GWh kapacitással indulhat, ami a teljes, három ütemben megvalósuló projekt 40 százalékát jelenti. A teljes kiépítés után évi 100 GWh kapacitással számolnak, ami akár 3000 milliárd forintos árbevételt is hozhat, bár ezt az erős árverseny jelentősen befolyásolhatja.
Autóipari megrendelők sora várja a termelést
A debreceni üzemben elsősorban autóipari felhasználásra szánt akkumulátorokat fognak gyártani, elsősorban nikkel-mangán-kobalt (NMC) kémiával. A CATL tájékoztatása szerint a BMW, a Mercedes-Benz, a Volkswagen és a Stellantis is a megrendelők között van.
Környezethasználati engedély – még mindig bíróság előtt
Bár a gyár építése folytatódik, a környezethasználati engedély körüli jogvita még nem zárult le. A bíróság döntésére várnak, de a CATL szerint a beruházás jogilag jelenleg nincs veszélyben, a bíróság ugyanis nem adott helyt az engedély azonnali felfüggesztésére irányuló kérelemnek.