A kötelező gépjármű-felelősségbiztosítások (kgfb) piacán jelentős változások várhatók július 16-tól, amikor az elektromos rollerek és hasonló mikromobilitási eszközök számára is kötelezővé válik a felelősségbiztosítás. Az új szabályozás bevezetésének egyik fő oka, hogy az ilyen eszközökkel egyre több baleset történik, nemcsak a használók, hanem a járókelők sérülésével is. A Bank360.hu beszámolója szerint azonban a részletszabályokat rögzítő kormányrendelet még nem készült el, ami bizonytalanságot okoz a biztosítók számára.
A biztosítók egy része már meghirdette az új díjakat, amelyek területtől és életkortól függően egy évre vetítve jellemzően 5-25 ezer forint között mozognak. Az árak azonban változatosak: a K&H-nál az alapdíjak például 4032 és 26 004 forint között vannak, míg az Allianz lakossági ügyfelei 1390 forintos havi díjjal köthetik meg a biztosítást, de az éves díjat egy összegben kell kifizetniük. A Köbénél egységes díjat alkalmaznak minden mikromobilitási eszközre, az Alfa pedig a segédmotoros kerékpárok tarifáival biztosítja ezeket az eszközöket.
A biztosítók számára jelenleg az okozza a legnagyobb fejtörést, hogy bár a kgfb-törvény módosítását április 30-án kihirdették, a részletszabályokat ismertető kormányrendelet még nem jelent meg. A Köbe Biztosító szerint ennek hiányában vakon tarifálnak, és vannak olyan cégek is, amelyek inkább megvárják a jogszabály véglegesítését.
„A Köbe is hirdetett új tarifákat, de csak a törvényben szereplő kategóriákat tudja használni”
– hívta fel a figyelmet a Bank360.hu.
A Magyar Nemzeti Bank (MNB) honlapja szerint a biztosítók döntő része már frissítette július közepétől a kgfb-tarifáit, de a Gránit Biztosító például úgy döntött, megvárja a részletszabályokat, és csak akkor hirdet tarifát ezekre a járművekre.
Az elektromos kerékpárokra továbbra sem lesz kötelező a biztosítás, de azoknak az eszközöknek, amelyek legnagyobb tervezési sebessége meghaladja a 25 km/h-t vagy saját tömege meghaladja a 25 kilót és legnagyobb tervezési sebessége a 14 km/h-t, kötelező lesz biztosítást kötni.
Az új szabályozás célja, hogy a másoknak okozott személyi sérüléssel járó károkat fedezze, így az e-rollerekre köthető biztosítások díjai is ennek megfelelően alakulnak majd. A részletes kormányrendelet hiánya azonban egyelőre bizonytalanságot jelent a biztosítók és a használók számára egyaránt.