411.73 Ft

396.08 Ft

Támogatás

Kiemelt kategóriák

Belföld
Gazdaság
Külföld
Kultúra
Sport
Tech
Életmód
Autó

További kategóriák

Szórakozás
Gazdaság

Több influenszer ellen indít vizsgálatot a GVH

10perc.hu
2024. 05. 23.
Több influenszer ellen indít vizsgálatot a GVH

A vizsgálat alá került tartalomgyártók között Magyarország legnézettebb csatornái találhatók.

A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) hat magyar influenszert, köztük Dancsó Pétert és Fördős Zét is vizsgálat alá vont, miután gyorselemzésük során megállapították, hogy a véleményvezérek többsége nem, vagy nem megfelelően tünteti fel a reklámjellegű tartalmakatA bejegyzésekben nem derül ki egyértelműen, hogy a termékek, szolgáltatások népszerűsítése ellenében az influenszerek anyagi ellentételezést kaptak. A GVH célja, hogy megvédje a fogyasztókat a tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatoktól, és biztosítsa a tiszta piaci versenyt - elemezte a media1.

A GVH vizsgálatának háttere és céljai

A GVH évek óta figyelmeztet a reklámok megfelelő feltüntetésének fontosságára az influenszerek körében. Ennek ellenére a 2023 novemberében végzett gyorselemzés során megállapították, hogy a magyar véleményvezérek mindössze 20%-a tartja be maradéktalanul a vonatkozó szabályokat. A többség (54%) általában jelzi a promóciós tartalom tényét, de nem mindig, míg a negyede egyáltalán nem tájékoztatja a követőket a reklámjellegről. A GVH ezen hiányosságok miatt indított versenyfelügyeleti eljárásokat a hat érintett influencerrel, valamint a feltételezhetően jogsértő módon közreműködő reklámügynökségekkel és hirdető cégekkel szemben.

A gyorselemzés során feltárt hiányosságok

A GVH gyorselemzése feltárta, hogy az influenszerek által közzétett reklámok gyakran nem egyértelműen elkülöníthetőek a szponzorálatlan tartalmaktól. A reklámjelleg feltüntetése hiányos, nem feltűnő, vagy egyáltalán nem történik meg. Ez megnehezíti a fogyasztók számára, hogy felismerjék a fizetett promóciókat, és tudatos döntéseket hozzanak a vásárlásról.

Az "érdek-elvű" felelősség

Az "érdek-elvű" felelősség elve alapján a jogsértő kereskedelmi gyakorlatért nemcsak az a vállalkozás felel, amely közvetlenül alkalmazta, de azok is, akiknek érdekében történt. Ez azt jelenti, hogy a GVH az influenszerek mellett a reklámügynökségeket és a hirdető cégeket is eljárás alá vonhatja, ha bebizonyosodik, hogy tudtak a jogsértő magatartásról, és anyagi érdekeltségük fűződött hozzá.

Kiket érint a GVH vizsgálata?

A GVH vizsgálata a következő hat influenszert érinti:

  • Dancsó Péter - "Videómánia"
  • Forstner Csenge
  • Fördős Zoltán - "Fördős Zé"
  • Halmi Bence
  • Kása Roland - "Rolix"
  • Strenner Antal - "Whisper Ton"

Ezenkívül a GVH eljárást indított a feltételezhetően jogsértő módon közreműködő reklámügynökségekkel és hirdető cégekkel szemben is.

A témában készült elemző podcastet itt lehet meghallgatni: 


Főkép forrása:
Illusztráció

További cikkek