A 2023-as évben 10 százalékkal csökkent a hazai sörfogyasztás, ami az elmúlt évek legjelentősebb visszaesése. A csökkenés oka elsősorban az infláció, a gazdasági nehézségek és a sörárak emelkedése volt.
A hazai termékek aránya azonban nőtt, köszönhetően a cégek éveken át folytatott technológiai és termékfejlesztési programjainak - közölte az MTI érdeklődésére Kántor Sándor, a Magyar Sörgyártók Szövetségének igazgatója.
Az import 28 százalékkal csökkent, 886 ezer hektoliterről 640 ezer hektolitere. Az export is mérséklődött, 16 százalékkal 375 ezer hektolitere.
A belföldi termelés így kevesebb mint nyolc százalékkal csökkent, a 2022. évi 5,567 millió hektoliterről 5,135 millió hektolitere.
A forgalom csökkenése ellenére az öt legnagyobb gyártó költségvetési befizetései 2023-ban 1 százalékkal, 86,4 milliárd forintra nőttek.
Az egyes termékcsoportokról szólva Kántor Sándor elmondta, hogy a belföldi eladásban tovább nőtt a szuperprémium és prémium szegmens aránya: 2023-ban elérte a 31 százalékot. A középkategória megtartotta 55 százalékos arányát, és folytatódott az alsó kategóriás termékek súlyának évek óta tartó csökkenése.
A HORECA szektorban (szállodák, éttermek, kávéházak) forgalmazott hordós kiszerelés eladása 9 százalékkal csökkent. A kiskereskedelemben jellemző csomagolások közül a legkedveltebb aludobozos termékek forgalma hasonló mértékben csökkent, míg a PET-palackos sörök forgalma 4 százalékkal bővült.