414.35 Ft

391.60 Ft

Támogatás

Kiemelt kategóriák

Belföld
Gazdaság
Külföld
Kultúra
Sport
Tech
Életmód
Autó

További kategóriák

Szórakozás
Autó

Teljesen online parkolási rendszer jöhet Budapesten 2026-tól

10perc.hu
2024. 11. 22.
Teljesen online parkolási rendszer jöhet Budapesten 2026-tól

Vitézy Dávid, a Podmaniczky-frakció vezetője a Fővárosi Közgyűlés november végi ülésére terjeszt be egy javaslatot, amely szerint 2026-tól kizárólag online parkolási díjfizetési rendszert vezetnének be Budapesten.

Hirdetés

A javaslat célja egy átláthatóbb, egyszerűbb, és olcsóbban fenntartható rendszer kialakítása, amely kizárná a korrupciót, és jelentős megtakarítást jelentene az önkormányzatok számáraírta a HVG.

Az új rendszer alapjai

Vitézy szerint a jelenlegi parkolási rendszer fenntartása rendkívül költséges. A parkolóórák telepítése, karbantartása és üzemeltetése, valamint a parkolóőrök alkalmazása az egyik legnagyobb önkormányzati kiadást jelenti, tette hozzá. A javaslat alapján leszerelnék az összes parkolóautomatát, amelyek működtetése és szoftverfrissítése jelentős kiadásokat emészt fel. Az online rendszer bevezetése esetén elegendő lenne a zónákat táblákkal jelezni, amelyek költsége töredéke az automatákénak.

A jogosultság-ellenőrzést teljesen automatizálnák, ahogy azt például Varsóban már sikerrel alkalmazzák. Mindössze 15 kamerával felszerelt autó helyettesítheti a több száz parkolóőr munkáját, mondta Vitézy, utalva a Google kamerás autóihoz hasonló megoldásra. A rendszámfelismerő technológia segítségével a parkolási díjfizetés ellenőrzése és az esetleges bírságolás is automatizált lenne.

Az online rendszer előnyei

Az autósok számára a rendszer jelentős kényelmet nyújtana, hiszen a felhasználók több mint 80 százaléka már most is online, SMS-ben vagy applikáción keresztül fizeti a parkolást. A javaslat szerint a parkolási díjfizetés továbbra is elérhető lenne a Nemzeti Mobilfizetési Zrt. applikációján keresztül, valamint a BudapestGO alkalmazáson, amelyen eltörölnék a kényelmi díjat.

Ezen felül bevezetnék a P+R bérleteket is, amely havi 5000 forintért lenne elérhető az agglomerációból érkező autósok számára. Ez kedvezőbb ár, mint a jelenlegi napi egy vonaljeggyel megegyező költség.

Az új rendszer jelentős spórolást jelentene az önkormányzatoknak, azonban mintegy ezer parkolóőr veszítené el munkáját, közülük csak néhányan találnának helyet az automatizált ellenőrzésben. Emellett azok a vállalkozások is rosszul járnának, amelyek jelenleg az automaták karbantartásával és üzemeltetésével foglalkoznak.

A kizárólagos online rendszer emellett megszüntetné a korrupció lehetőségét, amely évtizedek óta beárnyékolja a budapesti parkolási rendszert. Vitézy szerint a mellékszereplők kiesése okán kizárt lenne a már beszedett pénzekkel való visszaélés is.

Kritikus kérdések

Felmerül azonban, hogy a parkolóautomaták üzemeltetésére kötött többéves szerződéseket idő előtt fel lehet-e bontani. Vitézy úgy véli, a kerületek erre az „érdekmúlásra” hivatkozva jogszerűen léphetnének ki, azonban ez akár kártérítési perekhez is vezethet. Azok számára pedig, akik nem tudják vagy nem akarják online megvásárolni a parkolójegyet, a közgyűlési előterjesztés szerint alternatív megoldásokat vizsgálnának, például készpénzes vásárlást benzinkutaknál.

A javaslat – amely alapelvét tekintve már Vitézy Dávid főpolgármester-jelölti programjában is szerepelt – várhatóan jelentős vitát vált ki, azonban a Podmaniczky-frakció vezetője bízik abban, hogy javaslatát a közgyűlés támogatni fogja.

További cikkek