A Google a mai naptól leállította a politikai hirdetések megjelenítését az Európai Unió tagállamaiban – írja a Telex. A döntés az EU új, október 10-én hatályba lépő szabályozásához kapcsolódik, amely szigorúbb átláthatósági előírásokat ír elő a politikai hirdetésekre.
Mit jelent a tilalom?
Az új szabályozás értelmében a politikai hirdetéseknek kötelező feltüntetniük:
-
ki a szponzor,
-
mely választáshoz vagy népszavazáshoz kapcsolódnak,
-
mennyit fizettek értük,
-
milyen célzási módszereket használtak.
Emellett szigorodnak az adatgyűjtési előírások is. A Google közleményben jelezte, hogy 2025. szeptember 22-től az EU teljes területén leállítja a politikai hirdetéseket, de a részletek – például a már futó kampányok sorsa és az időzónák szerinti érvényesítés – egyelőre nem ismertek.
Milyen hatása lesz a kampányokra?
A Google lépése érzékenyen érintheti a magyar pártokat is, hiszen a YouTube és az AdSense eddig kiemelt felületet biztosított az üzenetek célzott eljuttatására. A cég tavaly jelezte, hogy erre készül, miután 2024-ben 264,6 milliárd dollárbevételt szerzett hirdetésekből.
A politikai hirdetési piac további szűkülését jelzi, hogy a Meta is hasonló intézkedést tervez a következő hetekben, ami tovább csökkenti a pártok számára elérhető digitális felületek számát.
Szűkülő kampánytér
A döntés azt jelenti, hogy a kampánystáboknak új csatornákat kell keresniük, ha el akarják érni a célközönséget. Az online hirdetések eddig kulcsszerepet játszottak a választási kampányokban, így a tiltás komoly hatással lehet a 2026-os országgyűlési választások stratégiáira is.