Szeptembertől már elérhető lesz a digitális személyi igazolvány, amely jelentősen megkönnyíti az azonosítást és a hivatalos ügyek intézését. A Digitális Állampolgárság Program keretében minden fontos adat a mobiltelefonokra költözik, így sok ügyintézéshez már nem kell személyesen megjelenni. A dav.gov.hu tájékoztatása szerint május 18-tól letölthető a mobilalkalmazás, amelynek használatával egy kormányablakban végzett ügyintézés után a felhasználók várólistára kerülnek, majd üzenetben értesülnek a digitális állampolgárság aktiválásáról.
Az eddig személyes megjelenést igénylő ügyek többsége már virtuálisan is elintézhető lesz, és az állam felé szükséges fizetések is a központi mobilalkalmazáson keresztül rendezhetők.
Bár valakinek ijesztően hangozhat, hogy minden adat egy programba kerül, az alapelv az, hogy az állampolgár marad az adatok tulajdonosa, így kizárólag ő rendelkezhet azok felhasználásáról.
A Digitális Állampolgárság Program keretében az életesemény alapú ügyek és az e-Papír típusú dokumentumok is elintézhetők. Az életesemény alapú ügyek közé tartoznak például a születéssel és az autóátírással kapcsolatos ügyek, amelyek már idén elérhetők lesznek, míg a többi később csatlakozik a rendszerhez. A program teljes bevezetése 2026 végére várható, amikor szinte minden közigazgatási ügy online intézhető lesz.
Az új rendszerrel egyetlen gombnyomással elindítható az ügyintézés, és az állam beszerzi a szükséges dokumentumokat.
Az alkalmazás éles működésekor az állam biztosítja annak elérését, elsőként az Ügyfélkapuval rendelkezők értesítésével.
A Nemzeti Digitális Állampolgárság Program révén nemcsak személyes megjelenés nélkül, de a nap 24 órájában bármikor intézhetők az ügyek, így nem kell szabadnapot kivenni a hivatalos ügyek intézéséhez . A legtöbb állampolgár – bizonyos kivételekkel – minden jogosultsággal és ügyintézési lehetőséggel rendelkezik majd a digitális térben.
A programban kezelhető lesz
- az összes okmány digitális változatának elérhetősége,
- a kapcsolattartás egy digitális postaládán keresztül,
- az ügyintézési és levelezési dokumentumok elektronikus tárolása,
- az EU teljes területén hiteles elektronikus aláírás, valamint az állammal
- és más szervezetekkel való elektronikus fizetés integrálása - írja a Dívány.