Újabb élhető exobolygókat azonosították csillagászok

2021. 08. 29.
Újabb élhető exobolygókat azonosították csillagászok

A kutatók az új típusú exobolygókat hycean bolygóknak, azaz hidrogénben gazdag légkörű, forró, óceán-borította bolygóknak nevezték el.

Élhető exobolygók egy új osztályát azonosították csillagászok, felfedezésük azt jelentheti, hogy a Föld biológiai folyamataihoz hasonló élet megtalálása a Naprendszeren kívül lehetséges a következő két-három évben - közölte a Cambridge-i Egyetem.

Az exobolygók a Naprendszeren kívüli, idegen csillagok körül keringő bolygók. A Földön kívüli élet után kutatva a csillagászok olyan bolygókat keresnek, amelyek a Földhöz hasonló méretűek, tömegűek, hőmérsékletük és légköri összetételük is hasonlít bolygónkhoz.

A The Astrophysical Journal című tudományos folyóiratban közzétett tanulmányukban a kutatók az új típusú exobolygókat hycean bolygóknak, azaz hidrogénben gazdag légkörű, forró, óceán-borította bolygóknak nevezték el, amelyekből szerintük jóval több van és jóval inkább megfigyelhetők, mint a Földhöz hasonló bolygók.

A csillagászok által azonosított sok hycean bolygójelölt nagyobb és melegebb légkörű a Földnél, de olyan jellegzetességgel bírnak, amelyek lehetővé teszik nagy óceánok létét, amelyek a mikrobiális élethez szükségesek, hasonlóan ahhoz, amelyeket Földön lévő legszélsőségesebb vízi környezetekben találtak.

A hycean bolygókról megállapították, hogy 2,6-szer nagyobbak lehetnek a Földnél, légköri hőmérsékletük elérheti a 200 Celsius-fokot, ám az óceánok létének feltételei hasonlóak a földi óceánokban lévő mirobiális élet elősegítéséhez. Ezen bolygók között lehetnek olyanok is, ahol az élet feltételei csak az állandó éjszakai oldalon lehetségesek.

NASA