Magyarország történetének legnagyobb autópálya-felújítási programja zajlik az MKIF Zrt. égisze alatt, amely a Mészáros Lőrinc és Szíjj László érdekeltségébe tartozik. Bár a beruházást a 35 évre szóló sztrádakoncesszió eredményeként mutatták be, korántsem biztos, hogy a konstrukció kiállja az idő próbáját – írja a hvg.hu.
Az Európai Bizottság már kötelezettségszegési eljárást indított Magyarország ellen, komoly aggályokat megfogalmazva. A brüsszeli testület szerint a 35 éves időtáv nem megalapozott, a koncessziós értékbecslés hiányos, ráadásul a koncesszor túl kevés kockázatot vállal, ami szembemegy a konstrukció eredeti céljával. Az EB úgy véli, a jelenlegi modell inkább hasonlít közbeszerzéshez, mint valódi koncesszióhoz - közölte a Népszava.
A bizonytalanságot tovább növeli, hogy Magyar Péter és a TISZA mozgalom nyíltan vállalja: kormányra kerülésük esetén felülvizsgálják és akár fel is bontják a NER-érában kiosztott állami koncessziókat. Bár egy élő, 2022 óta hatályos szerződés felmondása önmagában hosszas pereskedést és jelentős kártérítési kötelezettséget vonna maga után, más a helyzet, ha az Európai Bíróság is megállapítaná az uniós jog megsértését.
A szerződés ugyanis nevesíti: az uniós kötelezettségszegési eljárás, illetve annak negatív kimenetele a kontraktus felmondásának alapja lehet. Ez nyithatja meg az utat az állam számára, hogy akár jogszerűen mondja fel a 35 évre szóló egyezséget.
Az elmúlt években többször is módosítottak már a feltételeken: egyszer az állam pénzügyi szűkösség miatt halasztotta volna el a nagyobb beruházásokat, legutóbb pedig éppen az uniós bírálatokra reagálva hajtottak végre kisebb korrekciókat. Ha azonban a jövőben lényeges változtatás válna szükségessé, az már új tender kiírását indokolhatná.
Az állami felmondás esetén az MKIF-et térítési díj illetné meg, sőt akkor is plusz kártalanítást kapna, ha az állam nem tenne meg mindent a brüsszeli eljárás kedvező lezárása érdekében.
A helyzet tehát bizonytalan: bár jelenleg zajlik az ország történetének legnagyobb sztráda-felújítása, az Európai Bizottság jogi lépései és a hazai politikai fordulatok könnyen rövidre zárhatják a Mészáros–Szíjj páros 35 évre megkötött koncessziós álmát.