2025. 12. 05.

382.03 Ft

327.47 Ft

Támogatás

Kiemelt kategóriák

Belföld
Gazdaság
Külföld
Kultúra
Sport
Tech
Életmód
Autó

További kategóriák

Szórakozás
Gazdaság

Könnyen elúszhat Mészárosék 35 éves sztrádaüzlete

Könnyen elúszhat Mészárosék 35 éves sztrádaüzlete
10perc.hu
2025. 09. 15.
Fotó: Illusztráció

Brüsszel és a hazai politika is veszélyezteti Mészáros Lőrinc és Szíjj László 35 éves sztrádakoncesszióját.

Hirdetés

Magyarország történetének legnagyobb autópálya-felújítási programja zajlik az MKIF Zrt. égisze alatt, amely a Mészáros Lőrinc és Szíjj László érdekeltségébe tartozik. Bár a beruházást a 35 évre szóló sztrádakoncesszió eredményeként mutatták be, korántsem biztos, hogy a konstrukció kiállja az idő próbáját – írja a hvg.hu.

Az Európai Bizottság már kötelezettségszegési eljárást indított Magyarország ellen, komoly aggályokat megfogalmazva. A brüsszeli testület szerint a 35 éves időtáv nem megalapozott, a koncessziós értékbecslés hiányos, ráadásul a koncesszor túl kevés kockázatot vállal, ami szembemegy a konstrukció eredeti céljával. Az EB úgy véli, a jelenlegi modell inkább hasonlít közbeszerzéshez, mint valódi koncesszióhoz - közölte a Népszava.

A bizonytalanságot tovább növeli, hogy Magyar Péter és a TISZA mozgalom nyíltan vállalja: kormányra kerülésük esetén felülvizsgálják és akár fel is bontják a NER-érában kiosztott állami koncessziókat. Bár egy élő, 2022 óta hatályos szerződés felmondása önmagában hosszas pereskedést és jelentős kártérítési kötelezettséget vonna maga után, más a helyzet, ha az Európai Bíróság is megállapítaná az uniós jog megsértését.

A szerződés ugyanis nevesíti: az uniós kötelezettségszegési eljárás, illetve annak negatív kimenetele a kontraktus felmondásának alapja lehet. Ez nyithatja meg az utat az állam számára, hogy akár jogszerűen mondja fel a 35 évre szóló egyezséget.

Az elmúlt években többször is módosítottak már a feltételeken: egyszer az állam pénzügyi szűkösség miatt halasztotta volna el a nagyobb beruházásokat, legutóbb pedig éppen az uniós bírálatokra reagálva hajtottak végre kisebb korrekciókat. Ha azonban a jövőben lényeges változtatás válna szükségessé, az már új tender kiírását indokolhatná.

Az állami felmondás esetén az MKIF-et térítési díj illetné meg, sőt akkor is plusz kártalanítást kapna, ha az állam nem tenne meg mindent a brüsszeli eljárás kedvező lezárása érdekében.

A helyzet tehát bizonytalan: bár jelenleg zajlik az ország történetének legnagyobb sztráda-felújítása, az Európai Bizottság jogi lépései és a hazai politikai fordulatok könnyen rövidre zárhatják a Mészáros–Szíjj páros 35 évre megkötött koncessziós álmát.

További cikkek

Hirdetés

Friss cikkek

Népszerű cikkek

Budapest

Kapcsolódó cikkek