A MÁV egyelőre nem biztosított hivatalos hozzáférést a vonatok országos késési adataihoz sem a Budapesti Közlekedési Központnak (BKK), sem a Holavonat.hu független fejlesztőinek – írja a Telex. A vasúttársaság ugyan a BKK-val tárgyal, de az egyeztetések még nem zárultak le.
A helyzet hátterében az áll, hogy a MÁV júniusban kivezette a Vonatinfó alkalmazást, helyette az EMMA rendszer mutatja a járműveket, de a késési adatokat csak egyesével, nem színezett, áttekintő formában. Bár az osztrák ÖBB alkalmazásában továbbra is követhetők a MÁV vonatai, a Holavonat alternatív térképe júliusban leállt, miután Lázár János miniszter adatlopással vádolta a fejlesztőket.
A Holavonat csapata ezután uniós rendelet alapján hivatalos hozzáférést kért a magyar nemzeti adat-hozzáférési ponthoz, ám több mint egy hónapja várnak a MÁV döntésére. A szabályozás előírja a közlekedési adatok – köztük késések és járattörlések – nyilvánosságát, de a teljes országos vasúthálózat esetében a kötelező határidő 2028 december, a TEN-T folyosókra pedig 2025 december.
A BKK szerint céljuk, hogy a BudapestGO alkalmazásban országos szinten is láthatóvá váljanak a MÁV vonatai, ehhez azonban szükség van a MÁV együttműködésére és adatmegosztására. A vasúttársaság egyelőre nem válaszolt a Holavonat és a BKK hivatalos kérelmeire.
Az ügy akár uniós jogvitává is fajulhat, ha az Európai Bizottság úgy ítéli meg, hogy Magyarország megsérti a közlekedési adatok nyilvánosságáról szóló előírásokat.