2025. 12. 05.

381.78 Ft

327.85 Ft

Támogatás

Kiemelt kategóriák

Belföld
Gazdaság
Külföld
Kultúra
Sport
Tech
Életmód
Autó

További kategóriák

Szórakozás
Gazdaság

Új gyorsvasút és cargo repülőtér épülhet Budapest közelében

Új gyorsvasút és cargo repülőtér épülhet Budapest közelében
10perc.hu
2025. 06. 03.
Fotó: Nagy Márton (Facebook)

Gyorsvasút épülhet a Liszt Ferenc repülőtér és a Nyugati között, új cargo repülőtér is készül – jelentette be Nagy Márton.

Hirdetés

Gyorsvasút kötheti össze a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőteret a Nyugati pályaudvarral, valamint új cargo repülőtér is épülhet – jelentette be Nagy Márton nemzetgazdasági miniszter keddi sajtótájékoztatóján a Telex beszámolója szerint. A két beruházás koncessziós formában valósulna meg, előbbi 1 milliárd, utóbbi 0,4–1 milliárd euró értékben.

A miniszter hangsúlyozta: 

2030-ra az utasforgalom meghaladhatja a 20 milliót, míg 2040-re a 35 milliót. Ilyen nagyságú utasforgalom mellett szükséges a közvetlen kapcsolat kialakítása”.

A beruházás célja, hogy a növekvő utasszámot hatékonyan szolgálja ki: a repülőtér utasforgalma 2023-ban 17,6 millió fő volt, amivel már meghaladta a koronavírus-járvány előtti rekordot. Az elmúlt években átlagosan 14 százalékos növekedést tapasztaltak, és az idei év is további bővülést mutat.

A gyorsvasúti vonal új szakasza csak Kőbánya és a repülőtér között épülne meg, de a rendszer a meglévő országos vasúti hálózatba kapcsolódna. Nagy Márton kiemelte, hogy nem párhuzamos, hanem integrált nyomvonalban gondolkodnak.

A repülőtéri vasútállomás valószínűleg föld alá kerül, amit a miniszter helytakarékossági szempontból „logikus döntésnek” nevezett.

A projekt nem költségvetési forrásból valósulna meg: a kiválasztott koncesszornak kell biztosítania a szükséges tőkét. A részletes előkészítés már elindult a kormányhatározat alapján, a koncessziós pályázatokat fél éven belül kiírhatják, a kivitelezés pedig egy-másfél év múlva kezdődhet.

Cargo repülőtér: a bővülő teherforgalom kiszolgálására

A másik nagy léptékű beruházás egy új cargo repülőtér építése, amelyre azért van szükség, mert a Budapest Airport már közel jár az évi 400–450 ezer tonnás felső kapacitásához, miközben az utasszállítás miatt nem marad szabad idősáv a légiáru-forgalomra.

Nagy Márton hozzátette: „A budapesti repülőtéren az elmúlt 11 évben évente átlagosan 12,4 százalékkal nőtt a teherforgalom, ami mára megelőzte Bécs és München szintjét”.

A fejlődés fő hajtóereje a gyógyszeripari logisztika és vámkezelés. A cargo repülőtér pontos helyszínéről még nincs döntés, több lehetőséget vizsgálnak, és 6–7 szempont alapján fogják kiválasztani a legmegfelelőbbet.

A beruházás lehetséges befektetőiről szintén nem született még döntés, de logikus lenne egy kínai üzleti partner kiválasztása, mert a légiáru-kereskedelem nagy része Kínával zajlik – mondta Nagy Márton.

További cikkek

Hirdetés

Friss cikkek

Népszerű cikkek

Budapest

Kapcsolódó cikkek