Gyorsvasút kötheti össze a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőteret a Nyugati pályaudvarral, valamint új cargo repülőtér is épülhet – jelentette be Nagy Márton nemzetgazdasági miniszter keddi sajtótájékoztatóján a Telex beszámolója szerint. A két beruházás koncessziós formában valósulna meg, előbbi 1 milliárd, utóbbi 0,4–1 milliárd euró értékben.
A miniszter hangsúlyozta:
„2030-ra az utasforgalom meghaladhatja a 20 milliót, míg 2040-re a 35 milliót. Ilyen nagyságú utasforgalom mellett szükséges a közvetlen kapcsolat kialakítása”.
A beruházás célja, hogy a növekvő utasszámot hatékonyan szolgálja ki: a repülőtér utasforgalma 2023-ban 17,6 millió fő volt, amivel már meghaladta a koronavírus-járvány előtti rekordot. Az elmúlt években átlagosan 14 százalékos növekedést tapasztaltak, és az idei év is további bővülést mutat.
A gyorsvasúti vonal új szakasza csak Kőbánya és a repülőtér között épülne meg, de a rendszer a meglévő országos vasúti hálózatba kapcsolódna. Nagy Márton kiemelte, hogy nem párhuzamos, hanem integrált nyomvonalban gondolkodnak.
A repülőtéri vasútállomás valószínűleg föld alá kerül, amit a miniszter helytakarékossági szempontból „logikus döntésnek” nevezett.
A projekt nem költségvetési forrásból valósulna meg: a kiválasztott koncesszornak kell biztosítania a szükséges tőkét. A részletes előkészítés már elindult a kormányhatározat alapján, a koncessziós pályázatokat fél éven belül kiírhatják, a kivitelezés pedig egy-másfél év múlva kezdődhet.
Cargo repülőtér: a bővülő teherforgalom kiszolgálására
A másik nagy léptékű beruházás egy új cargo repülőtér építése, amelyre azért van szükség, mert a Budapest Airport már közel jár az évi 400–450 ezer tonnás felső kapacitásához, miközben az utasszállítás miatt nem marad szabad idősáv a légiáru-forgalomra.
Nagy Márton hozzátette: „A budapesti repülőtéren az elmúlt 11 évben évente átlagosan 12,4 százalékkal nőtt a teherforgalom, ami mára megelőzte Bécs és München szintjét”.
A fejlődés fő hajtóereje a gyógyszeripari logisztika és vámkezelés. A cargo repülőtér pontos helyszínéről még nincs döntés, több lehetőséget vizsgálnak, és 6–7 szempont alapján fogják kiválasztani a legmegfelelőbbet.
A beruházás lehetséges befektetőiről szintén nem született még döntés, de „logikus lenne egy kínai üzleti partner kiválasztása, mert a légiáru-kereskedelem nagy része Kínával zajlik” – mondta Nagy Márton.