A Z generáció tagjai átlagosan havi 393 ezer forintos fizetéssel lennének elégedettek, ami jelenlegi anyagi lehetőségeik körülbelül hatszorosa. Ezt az összeget elsősorban étkezésre (94%), prémium előfizetésekre (82%) és szórakozásra (80%) fordítanák. Ezek az adatok egy 2024-ben, közel 8400 fő részvételével készült átfogó kutatásból származnak, melyet a Diverzum, a Quantum Digitális Diákszövetkezet, Steigervald Krisztián generációkutató és a PwC közösen készített - írta a HRportal.
A Z generáció, azaz az első "digitális bennszülött" nemzedék, jelentős hatást gyakorol a jelenlegi és jövőbeli értékesítési trendekre. Megértésük kulcsfontosságú a vállalatok számára, mivel értékrendjük és vásárlási preferenciáik eltérnek az előző generációkétól. Steigervald Krisztián generációkutató szerint:
"Sokszor elfelejtjük, hogy egy generációt sosem lehet a szülei nélkül értelmezni. (...) Egy generáció nem tud lusta lenni vagy szorgalmas, maximum másképp áll hozzá a munkához, másképp motiválható."
A kutatás során kiderült, hogy a Z generáció tagjai átlagosan napi 4,6 órát töltenek az interneten, többségében esténként, míg egyharmaduk folyamatosan online van. Ez az időtartam magasabb, mint az Y (4 óra), az X (3,5 óra) és a Baby boomer (3 óra) generációk esetében. A közösségi média platformok közül a legnépszerűbbek a Facebook (72%), az Instagram (71%) és a TikTok (61%).
Vásárlási döntéseiket tekintve a Z generáció tagjai tudatosak és alaposak. Közel felük a Google-t használja információszerzésre termékekről vagy szolgáltatásokról, 35%-uk videós teszteket és bemutatókat néz, míg 33%-uk ár-összehasonlító oldalakat, webáruház-visszajelzéseket és a YouTube-ot böngészi. Emellett magas etikai mércével rendelkeznek: 37%-uk azonnal elfordulna egy olyan márkától, amely gyerekmunkát alkalmaz, míg az Y generációnál ez az arány 24%.
Az élményalapú élet, vagyis a hedonizmus a Z generáció számára nemcsak preferencia, hanem életfilozófia. A fiatalok több mint harmada tartja ezt kiemelt értéknek, ami jóval magasabb arány, mint az idősebb generációknál.
Összességében a Z generáció értékrendje és vásárlási szokásai jelentős hatással vannak a piacra, ezért a vállalatoknak érdemes figyelembe venniük ezen fiatalok preferenciáit és elvárásait a sikeres kommunikáció és értékesítés érdekében.