Szeptember 30-ig dönt a kínai SAIC, a világ egyik legnagyobb elektromos autógyártója, hogy hol építi fel első európai gyárát. A legesélyesebb helyszín Spanyolország, de Magyarország és Csehország is versenyben van - közölte a Telex.
A SAIC első elektromosjármű-gyára Európában 2027 negyedik negyedévében kezdi meg a termelést. A spanyol helyszín vonzó lehet a kínai cég számára az Egyesült Királyság közelsége miatt, ami a SAIC egyik legfontosabb tengerentúli piaca. A cég jelenleg is tárgyal a spanyol ipari minisztériummal.
Magyarország és Csehország alacsonyabb munkaerőköltségeik miatt szintén potenciális helyszínek. A SAIC európai gyár terveit felgyorsította az EU által kivetett ideiglenes vámok, amelyek súlyosan érintették a kínai autógyártót. Az EU ideiglenes kiegyenlítő vámot vetett ki a kínai akkumulátoros elektromos járművekre, a SAIC-et sújtva a legmagasabb, 37,6 százalékos vámmal, ami a már meglévő 10 százalékos vámra tevődik rá. Ez a magas vám azért került kiszabásra, mert a SAIC nem működött együtt az uniós vizsgálattal, amely tisztességtelen támogatást állapított meg a Kínából EU-ba érkező elektromos autók esetében. Ennek hatására a SAIC exportvolumene 9,1 százalékkal esett vissza az idei első fél évben.
A SAIC-hez tartozó MG jövő szeptemberben megnyitja első alkatrész-logisztikai központját Spanyolországban, javítva az európai kereskedők alkatrészellátását és az értékesítés utáni piacot. Magyarországon az elektromos autók piacának fejlődése lassul, a kormány ennek ellenére támogatja az elektromos járművek terjedését. Nagy Márton nemzetgazdasági miniszter európai uniós szintű támogatási programot kezdeményezett az elektromos autók vásárlásának ösztönzésére. A magyar kormány javaslatcsomagja 4500 eurós támogatást nyújtana az uniós polgároknak elektromos autók vásárlására, valamint 15 milliárd eurót biztosítana a nyilvános töltőállomások terjedésére 2035-ig.
Az elektromos autók iránti kereslet csökkenése az elmúlt években megállította a növekedést, többek között a magasabb árak és a töltőállomás-hálózat kiépítetlensége miatt. Németországban, az elektromos autók legnagyobb piacán, az állami támogatás megszüntetése is hozzájárult a kereslet csökkenéséhez. Az uniós javaslatcsomag célja, hogy támogassa az elektromos járművek és töltőállomások elterjedését, valamint enyhítse a támogatásokra vonatkozó szabályokat.