2025. 12. 13.

384.43 Ft

327.70 Ft

Támogatás

Kiemelt kategóriák

Belföld
Gazdaság
Külföld
Kultúra
Sport
Tech
Életmód
Autó

További kategóriák

Szórakozás
Autó

Franciaország megépítette a világ első menet közben töltő autópályáját

Franciaország megépítette a világ első menet közben töltő autópályáját
10perc.hu
2025. 11. 09.
Fotó: Illusztráció

Franciaországban elkészült a világ első autópálya-szakasza, amely vezetés közben tölti az elektromos járműveket.

A Párizstól délre fekvő A10-es autópályán elindult a VINCI Autoroutes által vezetett „Töltés vezetés közben” program, amely a világon elsőként teszi lehetővé, hogy elektromos autók, buszok és teherjárművek haladás közben töltődjenek - írta a PR Newswire. Az útburkolatba épített indukciós tekercsek mágneses mezőt hoznak létre, amely a járművek aljára szerelt vevőtekercsek segítségével energiát továbbít a motorhoz vagy az akkumulátorhoz - közölte az Index.

A projektet a VINCI Autoroutes, a VINCI Construction, a Gustave Eiffel Egyetem, a Hutchinson ipari cég és az izraeli Electreon közösen fejlesztette. Az 1,5 kilométeres kísérleti szakaszon már valós közúti forgalomban vizsgálják a rendszert, különböző típusú járművekkel – személyautóktól a nehézgépjárművekig.

A tesztek során az indukciós rendszer 300 kW feletti csúcsteljesítményt és több mint 200 kW átlagos teljesítményt ért el, ami áttörést jelent a dinamikus járműtöltésben. Nicolas Notebaert, a VINCI Autoroutes vezérigazgatója szerint a technológia a logisztikai szektor elektrifikációjának egyik kulcsa lehet, hiszen a közúti áruszállítás az ország teljes kibocsátásának több mint 16 százalékát adja.

Az Electreon vezérigazgatója, Oren Ezer úgy fogalmazott: „Ez kulcsfontosságú pillanat az elektromos utak globális fejlesztésében. Technológiánk az egyetlen, amely képes dinamikus járműtöltést biztosítani ilyen teljesítménnyel és megbízhatósággal.”

A menet közbeni töltés számos előnyt kínál: csökkenti az akkumulátorok méretét és költségét, mérsékli a nyersanyagigényt, valamint lehetővé teszi, hogy a járművek kevesebb állásidővel üzemeljenek. A kisebb akkumulátorokkal rendelkező teherautók ráadásul nagyobb rakományt is szállíthatnak, ami hatékonyabbá teszi az áruszállítást.

A fejlesztés előtt a rendszer 25 évnyi teherforgalmat szimuláló laboratóriumi teszten esett át, hogy bizonyítsa tartósságát. A következő hónapokban valós forgalmi adatok alapján értékelik a technológia megbízhatóságát, költségeit és karbantartási igényét.

Franciaország nem egyedül kísérletezik az elektromos útrendszerekkel: Németország, Olaszország, Svédország és az Egyesült Államok is fejleszt hasonló technológiákat. Az A10-es autópálya azonban az első olyan, ahol már éles környezetben, mindennapi használat mellett működik a dinamikus töltés.

További cikkek

Friss cikkek

Népszerű cikkek

Budapest

Kapcsolódó cikkek