A Párizstól délre fekvő A10-es autópályán elindult a VINCI Autoroutes által vezetett „Töltés vezetés közben” program, amely a világon elsőként teszi lehetővé, hogy elektromos autók, buszok és teherjárművek haladás közben töltődjenek - írta a PR Newswire. Az útburkolatba épített indukciós tekercsek mágneses mezőt hoznak létre, amely a járművek aljára szerelt vevőtekercsek segítségével energiát továbbít a motorhoz vagy az akkumulátorhoz - közölte az Index.
A projektet a VINCI Autoroutes, a VINCI Construction, a Gustave Eiffel Egyetem, a Hutchinson ipari cég és az izraeli Electreon közösen fejlesztette. Az 1,5 kilométeres kísérleti szakaszon már valós közúti forgalomban vizsgálják a rendszert, különböző típusú járművekkel – személyautóktól a nehézgépjárművekig.
A tesztek során az indukciós rendszer 300 kW feletti csúcsteljesítményt és több mint 200 kW átlagos teljesítményt ért el, ami áttörést jelent a dinamikus járműtöltésben. Nicolas Notebaert, a VINCI Autoroutes vezérigazgatója szerint a technológia a logisztikai szektor elektrifikációjának egyik kulcsa lehet, hiszen a közúti áruszállítás az ország teljes kibocsátásának több mint 16 százalékát adja.
Az Electreon vezérigazgatója, Oren Ezer úgy fogalmazott: „Ez kulcsfontosságú pillanat az elektromos utak globális fejlesztésében. Technológiánk az egyetlen, amely képes dinamikus járműtöltést biztosítani ilyen teljesítménnyel és megbízhatósággal.”
A menet közbeni töltés számos előnyt kínál: csökkenti az akkumulátorok méretét és költségét, mérsékli a nyersanyagigényt, valamint lehetővé teszi, hogy a járművek kevesebb állásidővel üzemeljenek. A kisebb akkumulátorokkal rendelkező teherautók ráadásul nagyobb rakományt is szállíthatnak, ami hatékonyabbá teszi az áruszállítást.
A fejlesztés előtt a rendszer 25 évnyi teherforgalmat szimuláló laboratóriumi teszten esett át, hogy bizonyítsa tartósságát. A következő hónapokban valós forgalmi adatok alapján értékelik a technológia megbízhatóságát, költségeit és karbantartási igényét.
Franciaország nem egyedül kísérletezik az elektromos útrendszerekkel: Németország, Olaszország, Svédország és az Egyesült Államok is fejleszt hasonló technológiákat. Az A10-es autópálya azonban az első olyan, ahol már éles környezetben, mindennapi használat mellett működik a dinamikus töltés.