Franciaországban új korszak kezdődik az elektromos közlekedésben:
a VINCI Autoroutes és az Electreon közös projektjében elkészült az első vezeték nélküli, menet közbeni töltésre képes autópálya-szakasz.
A technológia menet közben is tölti az elektromos járművek akkumulátorát, így idővel teljesen feleslegessé válhatnak a töltőmegállók.
Így működik a „láthatatlan” töltőút
A 1,5 kilométer hosszú útszakasz különleges, aszfalt alá épített fémtöltő egységeket tartalmaz, amelyek vezeték nélkül továbbítják az energiát a járművek akkumulátorába.
A mérnökök az induktív töltés elvét alkalmazzák, vagyis az autók menet közben, a talajból érkező elektromágneses mező segítségével kapnak áramot.
A tesztek során több különböző személyautót és haszonjárművet is kipróbáltak, és az eredmények meggyőzőek:
az útszakasz folyamatosan 200 kW fölötti töltési teljesítményt tudott tartani,
sőt, több alkalommal 300 kW fölé is kúszott az érték.
A burkolatba rejtett technológia láncszemekre emlékeztető fém modulokból épül fel, de az út felületén semmi nem utal arra, hogy különleges szerkezetről van szó.
Forradalmi fejlesztési terv 2035-ig
A mostani kísérleti szakasz csupán az első lépés.
A francia kormány célja, hogy 2035-ig mintegy 9000 kilométer ilyen vezeték nélküli töltőútszakaszt építsen az országban.
Ezzel jelentősen csökkenne a töltési idő miatti szorongás, és megalapozná az elektromos járművek tömeges elterjedését.
A projekt a zéró emissziós közlekedés egyik leginnovatívabb kezdeményezése, amely nemcsak az autósok kényelmét, hanem a környezeti fenntarthatóságot is szolgálja.