A Fitch szakértői szerint a gyártók várhatóan "lenyelik" a megnövekedett tengeri fuvarozási költségeket, és a logisztikai költségek emelkedését valószínűleg ellentételezi a nyersanyagárak csökkenése.
A Fitch Ratings elemzése szerint a konténeres szállítási díjak januárban több mint kétszeresen haladták meg a novemberit, de még mindig 60%-kal elmaradnak a 2021-es csúcstól.
A gyártók számára ez akár 20 napos késést is okozhat a gyártási menetrendekben
A Szuezi-csatorna helyett a Jóreménység fokát érintő útvonalra való áttérés miatt ez 3 naptól 2 hétig terjedő időtartamú leállást eredményezhet néhány európai gyártónál, és a termeléskiesés elérheti a tízezer járművet, aminek legnagyobb része a Teslát érinti.
A Fitch Ratings ugyanakkor nem tartja valószínűnek, hogy ez megszüntetné az új autók piacán kialakult túlkínálatot. Az európai gyártók raktárkészletei 2023-ban 10-20%-kal nőttek, és ez a javuló raktárkészlet-helyzet elegendőnek tűnik az átmeneti termelési leállás áthidalására.
Az elektromos autók piacán az importjárművek - különösen a kínai gyártmányok és a sanghaji Tesla-modellek - átmeneti hiánya lassíthatja az árak csökkenésének ütemét. Ez a helyzet azonban valószínűleg rövid ideig tart, és nem befolyásolja az elektromos autók egyébként is csökkenő fogyasztói keresletét olyan európai piacokon, mint Németország.