A Fővárosi Önkormányzat nem rendelkezik elegendő forrással a Petőfi híd felújításának megkezdésére, sőt, még a munkálatok megtervezésére kiírandó közbeszerzési pályázatra sem jut pénz. Kiss Ambrus, a főpolgármesteri hivatal főigazgatója a Telexnek nyilatkozva megerősítette, hogy a híd felújításának költsége több tízmilliárd forintra is rúghat, a pontos összeg azonban a műszaki tartalomtól függ.
Kiss Ambrus szerint a főváros jelenlegi anyagi helyzete nem teszi lehetővé, hogy a híd felújítása prioritást élvezzen. „Egyelőre a kormányzati elvonások ellen küzdünk, ha kapunk levegőt, jöhet a hídrekonstrukció” – fogalmazott. A főváros elsősorban az alapvető közszolgáltatások fenntartására koncentrál.
A Telex a híd állapotáról szólva kiemelte, hogy a Petőfi híd szerkezetét súlyosan károsítja a rozsda, a fém- és vasbeton elemek korrodálódnak, egyes részek akár kézzel is eltávolíthatók. A híd állapota miatt egyre sürgetőbbé válna a felújítás, ám pénzügyi források hiányában ez egyelőre nem lehetséges.
Hogyan lehetne finanszírozni a felújítást?
A fővárosi önkormányzat három lehetséges finanszírozási forrást lát az infrastruktúra fejlesztésére:
-
Hitel: a főváros korábban az Európai Beruházási Banktól vett fel hitelt a Lánchíd felújítására.
-
Kormányzati támogatás: az állam hatmilliárd forintot ajánlott fel a Lánchídra, de ez az összeg még nem érkezett meg.
-
Uniós támogatás: az Európai Uniótól származó források is hozzájárulhatnak a fejlesztésekhez.
Kiss Ambrus elmondta, hogy a főváros javasolta, hogy a kormány által ígért hatmilliárd forintot egy közös fővárosi híd-műtárgyalapba helyezzék, amelyből több budapesti híd felújítása is megkezdődhetne. Az Építési és Közlekedési Minisztérium azonban egyelőre nem reagált erre a javaslatra.
A Lánchíd példája: sikerült, de nem volt zökkenőmentes
A Lánchíd felújítása a főváros számára komoly anyagi terhet jelentett, amelyet végül saját forrásokból és az Európai Beruházási Bank hiteléből sikerült megvalósítani. Bár a kormány hatmilliárd forint támogatást ajánlott fel, az összeg máig nem érkezett meg. A fővárosi vezetés most hasonló megoldást szeretne a Petőfi híd esetében is, ám egyelőre hiányzik a politikai és anyagi támogatás.
A Petőfi híd sorsa így továbbra is bizonytalan, és a jelenlegi pénzügyi helyzetben egyértelmű, hogy a főváros saját forrásból nem tudja megoldani a felújítást. Az infrastrukturális beruházásokhoz szükséges források előteremtése azonban politikai kérdés is, hiszen a kormány és a főváros közötti feszültségek tovább bonyolítják a helyzetet.