2025. 12. 05.

382.03 Ft

327.47 Ft

Támogatás

Kiemelt kategóriák

Belföld
Gazdaság
Külföld
Kultúra
Sport
Tech
Életmód
Autó

További kategóriák

Szórakozás
Autó

Forradalmi változások jönnek az F1 fékrendszerében 2026-tól

Forradalmi változások jönnek az F1 fékrendszerében 2026-tól
10perc.hu
2025. 10. 13.
Fotó: Northfoto

A 2026-os szabályváltozások drasztikusan átalakítják a Forma–1 fékrendszereit. A Brembo szerint húsz éve nem volt ekkora kihívás a fékek fejlesztésében.

A 2026-ban életbe lépő szabálymódosítások nemcsak a motorokat és az aerodinamikát érintik, hanem a fékeket is teljesen új szintre emelik. A Brembo, az F1 hivatalos fékbeszállítója szerint ez lesz a modern Forma–1 egyik legnagyobb technikai változása.

Mi változik a motorok miatt?

A jelenlegi kb. 80/20-as arány a belső égésű motor és az elektromos hajtás között 50/50-re módosul.

  • Az MGU-K teljesítménye 120 kW-ról 350 kW-ra (469 LE) nő.

  • Az MGU-H egységet eltávolítják.

Ez a váltás drasztikusan növeli a regeneratív fékezés szerepét, ami alapjaiban alakítja át a fékhasználati stratégiát.

Új szabályok a féktárcsákra és féknyergekre

Az FIA új mérethatárokat állapított meg:

  • első féktárcsák: 325–345 mm,

  • hátsó féktárcsák: 260–280 mm,

  • maximális vastagság: 34 mm.

A féknyergeknél is új korszak jön: két helyett három rögzítési pont engedélyezett, valamint több dugattyú és fékbetéthasználható. A Brembo szakértője szerint ez a legnagyobb újítás a féknyergeknél az elmúlt két évtizedben.

Új pályastratégia

Andrea Algeri (Brembo) rámutatott, hogy a pályák fékterhelési rangsora is átalakulhat:

  • Monaco és Szingapúr, amelyek eddig nem számítottak extrém fékpályáknak, most sokkal nagyobb terhelést jelenthetnek.

  • Ennek oka, hogy a hosszabb fékezési szakaszok alatt a rendszer hamar feltölti az akkumulátort, így a maradék energiát a hagyományos fékeknek kell elnyelniük.

A jövő kulcsa: fékezési stratégia

A 2026-os autóknál nemcsak a hardver lesz kulcsfontosságú, hanem az is, hogy a csapatok hogyan optimalizálják a regeneratív fékezést. Ez befolyásolja majd a kanyarsebességet, az energiatárolást, és végső soron a köridőt is. Az új rendszer még több lehetőséget ad a mérnököknek a teljesítmény beállítására, ugyanakkor hatalmas technikai kihívást is jelent.

Forrás:

Címkék:

További cikkek