Egy 2018-as e-mail tanúsága szerint Mark Zuckerberg már évekkel ezelőtt felismerte, hogy a Meta (korábbi Facebook) a versenyjogi szabályozás célkeresztjébe kerülhet, és ennek elkerülése érdekében az Instagram és a WhatsApp eladását is lehetséges forgatókönyvként vázolta. A most indult trösztellenes per során a Szövetségi Kereskedelmi Bizottság (FTC) éppen ezeknek a felvásárlásoknak a jogszerűségét kérdőjelezi meg, ami komoly következményekkel járhat a Meta jövőjére nézve - tudósított a hvg.
A per hétfőn vette kezdetét, és már az első napokon előkerült az a 2018-as belső e-mail, amelyben Zuckerberg így fogalmazott:
„Azon tűnődöm, hogy talán az Instagram feladása lehet az egyetlen olyan megoldás, ami számos problémát orvosolhat. Ahogy egyre több nagy technológiai cég ellen indulnak a feldarabolást célzó perek, potenciális esély van arra, hogy a következő 5-10 évben mindenképpen kénytelenek leszünk feladni az Instagramot és talán a WhatsAppot is.”
A The New York Times értesülései szerint Zuckerberg ugyanebben a levélben azt is megjegyezte, hogy a múltban a feldarabolt vállalatok gyakran sikeresebbek lettek a változások után. A 2012-ben 1 milliárd dollárért megvásárolt Instagram, illetve a 2014-es 19 milliárdos WhatsApp-akvizíció az FTC szerint súlyosan korlátozta a szabadpiaci versenyt, és ha a bíróság helyt ad ennek az érvelésnek, akkor a Metát kötelezhetik arra, hogy váljon meg az egyik vagy akár mindkét platformtól.
A Meta egy 2024 áprilisi indítvánnyal próbálta elérni, hogy a bíróság ejtse az ügyet, de ez nem járt sikerrel. Mark Zuckerberg a keddi meghallgatáson megvédte az Instagram felvásárlását, hangsúlyozva: az akkori piaci elemzések szerint az Instagram olyan funkciókat kínált, amelyeket a Facebook nem tudott biztosítani a felhasználóinak, így a vezetőség helyes döntést hozott.
Zuckerberg azt is kijelentette, hogy új alkalmazásokat fejleszteni rendkívül nehéz, és bár a Meta több tucat próbálkozást tett, a legtöbb projekt végül kudarcot vallott. Ugyanezen a napon egy másik, szintén 2018-as e-mail is előkerült, amelyben Zuckerberg arról írt: le kell tiltani a kínai közösségi platformok – például a Kakao és a WeChat – hirdetéseit, mivel azok célja a Facebook kiszorítása a piacról.
„Mindegy, mekkora összegtől esünk el, ez aprópénz ahhoz képest, amit veszíthetünk, ha ezek átveszik a közösségi oldal helyét” – fogalmazott.