Elárulta a NASA, hogy hol lehet élet a Marson

2024. 10. 22.
Elárulta a NASA, hogy hol lehet élet a Marson

A NASA új kutatása arra mutat rá, hogy a Mars jég alatti mikrobák otthont adhatnak, feltéve a potenciális élet lehetőségét a vörös bolygón.

A NASA tudósai legújabb tanulmányukban arra a következtetésre jutottak, hogy a Mars felszínén található fagyott víz alatt potenciálisan létezhetnek mikrobák, amelyek akár egy egész ökoszisztémát is táplálhatnak. Bár eddig nem találtak közvetlen bizonyítékot az életre, a kutatók úgy vélik, hogy a marsi jég és a poros környezet lehetőséget biztosít a mikrobák fejlődéséhez. A kutatás a Nature Communications Earth & Environment tudományos folyóiratban jelent meg, és arra összpontosít, hogyan segíthet a jég és a por a felszín alatti víztócsák kialakulásában, így egy újabb lépést téve az élet felfedezése felé a Marson - közölte a hvg.

A Mars felszínén kétféle jég található: fagyott víz és fagyott szén-dioxid. A NASA tudósa, Aditya Khuller és csapata a fagyott víz jégét vizsgálta, amely a marsi jégkorszakok során a felszínre hulló por és hó keverékeként jött létre. A kutatók rámutatnak arra, hogy a por részecskék, amelyek a jég mélyebb rétegei előtt eltakarhatják a fényt, kulcsszerepet játszanak a felszín alatti víztározók kialakulásának megértésében. Amikor a jeget napfény éri, a sötét por elnyeli a fényt, így az anyag felmelegedését okozza, ami a jég olvadásához vezethet.

Jelenleg vita folyik arról, hogy a jég képes-e folyadékká alakulni a Mars felszínén. A tudósok szerint a légkör miatt a jég gáz halmazállapotúvá válik, ahogyan a Földön a szárazjég esetében történik. Azonban a porral borított jégrétegek esetében lehet, hogy a légköri hatások nem érvényesülnek.

A Földön a jégben lévő por kriokonit lyukakat hozhat létre, amelyek kis üregek a jégben. Ezek a lyukak akkor alakulnak ki, amikor a por részecskéi elnyelik a napfényt, és nyáron olvadást idéznek elő. Ez a folyamat segíthet a víz és az alatta élő egyszerű életformák virágzásában.

A NASA kutatói számítógépes modellezéssel azt találták, hogy a poros jég elegendő fényt enged be ahhoz, hogy a fotoszintézis akár 3 méter mélyen is megtörténjen. A víz feletti jég megvédi a vizet az elpárolgástól és szűri a káros sugárzást, ami hozzájárulhat az élet kialakulásához.

A kutatók a Mars trópusain, a 30. és 60. szélességi fok között, az északi és a déli féltekén szeretnék felfedezni a vízjég képződményeit. Jelenleg laboratóriumi körülmények között próbálják reprodukálni a marsi viszonyokat, hogy közelebbről tanulmányozhassák a potenciális életformák megjelenését.