A Maurice Blackburn Lawyers ügyvédi iroda szerint, amely 2019-ben benyújtotta a csoportos keresetet, a megállapodás az ötödik legnagyobb Ausztrália történetében. Az Uber közleményben erősítette meg, hogy elvi megállapodásra jutott, de nem kommentálta a javasolt egyezség részleteit.
"Ez az ügy sikerrel járt ott, ahol mások elbuktak" - írta Facebook-oldalán a Maurice Blackburn. "Büszkék vagyunk arra, hogy emberek ezrei bíztak bennünk, hogy elérjük ezt az eredményt, és felelősségre vonjuk az Ubert".
Az Uber 2009-es indulása óta világszerte sorozatos perekkel nézett szembe, többek között utasok, kormányok és saját sofőrjei részéről. A vállalat szerint 2018 óta Ausztráliában is "jelentős hozzájárulásokat tett különböző állami szintű taxis kártérítési rendszerekhez".
Az Uber sofőrjei és a hagyományos taxisok közötti elkeseredett viszályok az elmúlt években alábbhagytak, mivel a vállalat folyamatosan nyerte el a szabályozási engedélyt a működésre a világ különböző országaiban. Az Uber ma már számos országban összefog a taxisokkal. Novemberben bejelentette, hogy partnerséget kötött a londoni ikonikus fekete taxikkal, hogy a taxisok hozzáférjenek az Uber útajánlataihoz.
Az Ausztráliában indított perben azt állították, hogy az Uber az ország hat államából négyben - Victoria, Új-Dél-Wales, Queensland és Nyugat-Ausztrália - illegálisan működött, a szükséges engedélyek és akkreditációk nélkül használva járműveket és sofőröket.
"Ez bevételkiesést okozott az engedélyezett taxisofőröknek és -üzemeltetőknek, valamint a bérautó-üzemeltetőknek. Emellett a taxiengedélyek értékének csökkenését is eredményezte" - mondta Elizabeth O'Shea, a Maurice Blackburn csoportos keresetekkel foglalkozó vezető ügyvédje az iroda weboldalán közzétett videóban. "Ezekben az államokban aztán úgy változott a törvény, hogy az Uber üzleti tevékenysége legális legyen a továbbiakban" - tette hozzá.
Az Uber Australia a honlapján közzétett nyilatkozatában azt írta, hogy a több mint egy évtizeddel ezelőtti indulásakor még sehol a világon nem léteztek fuvarmegosztási szabályok. "Ma már más a helyzet, és az Uber ma már Ausztrália minden államában és területén szabályozott, a kormányok pedig elismerik, hogy fontos része vagyunk a nemzet közlekedési kínálatának. A mai javasolt megegyezéssel ezeket az örökölt problémákat végleg a múltunkba helyezzük."
Bár ez az ügy már a visszapillantó tükörben lehet, az Uber az Egyesült Államokban és máshol is folyamatos perekkel néz szembe amiatt, hogy hogyan minősíti a sofőrjeit. Legutóbbi éves jelentésében a vállalat azt mondta, hogy üzletmenetét "hátrányosan befolyásolná", ha a sofőröket független vállalkozók helyett alkalmazottként vagy munkásként minősítenék át.
2021-ben az Uber kénytelen volt több tízezer sofőrjét "munkavállalóként" átsorolni az Egyesült Királyságban a Legfelsőbb Bíróság döntése nyomán. A változás azt jelenti, hogy a sofőrök jogosultak minimálbérre, szabadságra és nyugdíjra.
Tavaly eközben Letitia James New York-i főállamügyész arra kötelezte az Ubert, hogy fizessen 290 millió dollárt egy elszámolási alapba, miután kiderült, hogy a vállalat visszatartott bizonyos fizetéseket a sofőröktől, és megakadályozta őket abban, hogy a New York-i munkaügyi törvények alapján elérhető egyes juttatásokban részesüljenek. A rivális Lyftnek 38 millió dollárt kellett befizetnie egy hasonló alapba.