Történelmi mélypontra zuhant a német autógyárak jövedelmezősége: 2025 júliusa és szeptembere között 76 százalékkal esett vissza a Volkswagen, a BMW és a Mercedes üzemi eredménye – derül ki az EY könyvvizsgáló és tanácsadó cég elemzéséből, amelyről az MTI számolt be. A vizsgált időszakban a három konszern együttes üzemi eredménye alig haladta meg az 1,7 milliárd eurót, ami 2009 harmadik negyedéve óta a legalacsonyabb érték.
Az elemzés hangsúlyozza: miközben az értékesítési volumen és az árbevétel összességében nagyrészt stabil maradt, a jövedelmezőség drámai romlása azt jelzi, hogy a német autóipar a pénzügyi válság óta nem tapasztalt nyomás alá került.
Nem csak német probléma, de ott a legsúlyosabb
Az EY szerint egyetlen más jelentős autógyártó ország sem teljesített olyan gyengén árbevétel- és nyereségnövekedés szempontjából, mint Németország, ugyanakkor a válság globális jelenség. A világ 19 legnagyobb autógyártójánakbevétele a harmadik negyedévben enyhén nőtt, mintegy 531 milliárd euróra, miközben az EBIT 37 százalékkal, körülbelül 18,9 milliárd euróra esett vissza, ami 2018 óta a legalacsonyabb szint.
Constantin Gall, az EY autóipari szakértője szerint
„a globális autóipar mély válságban van, jelenleg azonban különösen a német autógyártók szenvednek.”
Az okok között említette a prémiumszegmens gyengélkedését, az amerikai vámintézkedéseket, a kedvezőtlen árfolyamhatásokat, az elektromos autókba irányuló, eddig meg nem térülő beruházásokat, valamint a vállalati átalakítások magas költségeit.
Kína elvesztése különösen fájdalmas
Az elemzés szerint a negatív tényezők „katasztrofális egybeesése” különösen a világ legnagyobb autópiacán, Kínábansújtotta a német gyártókat. Eladásaik ott 9 százalékkal csökkentek a harmadik negyedévben, miközben a kínai piac részesedése a globális eladásokból a 2020-as 39 százalékról 29 százalékra esett vissza.
Gall szerint Kínában rendkívül erős a verseny, a gazdasági lassulás miatt kevesebb prémiumautó fogy, miközben az elektromos autók iránti kereslet gyorsan nő – elsősorban a kínai márkák javára.
Kik tudtak nyereségesek maradni
A harmadik negyedévben a legnyereségesebb autógyártó a japán Suzuki volt, 9,2 százalékos üzemi eredménykulccsal. Őt követte a BMW 7,0, illetve a Toyota 6,8 százalékkal. Az elemzésbe bevont gyártók átlagos marzsa 3,9 százalékra csökkent, ami legalább tíz éve a legalacsonyabb szint, és 2023 óta nagyjából a felére esett vissza.
A német autóipar romló helyzete az Európai Unióban is napirendre került. A közelmúltban felmerült javaslatok szerint a korábbi tervekkel szemben mégsem tiltanák be teljesen 2035-től az új benzines autók forgalmazását, ami részben a hagyományos autógyártók versenyképességének megőrzését szolgálhatja.