2025. 12. 05.

382.03 Ft

327.47 Ft

Támogatás

Kiemelt kategóriák

Belföld
Gazdaság
Külföld
Kultúra
Sport
Tech
Életmód
Autó

További kategóriák

Szórakozás
Gazdaság

18 milliárd után vége a politikai hirdetéseknek a Facebookon

18 milliárd után vége a politikai hirdetéseknek a Facebookon
10perc.hu
2025. 10. 07.
Fotó: Orbán Viktor (facebook)

A Meta kivezeti az EU-ban a politikai hirdetéseket, miközben 2019 óta 18 milliárd forintot költöttek rá magyar szereplők, döntően kormánypárti oldalak.

Hirdetés

Pár nappal az uniós határidő előtt a Meta – a Google után – megkezdi a politikai hirdetések kivezetését az EU-ban. A lépés a magyar online kampánygépezetet különösen érinti: míg a Google-rendszerben kb. 3 milliárd forintot, a Facebookon több mint 18 milliárdot költöttek el az elmúlt hat és fél évben. A hirdetési költések időnként meghaladták a kampányfinanszírozási törvény kereteit; a kormány erre végül törvénymódosítással reagált júniusban - írta a Telex.

Ki költött a legtöbbet?

A toplista egyértelmű képet rajzol: Fidesz 985 millió, Magyarország Kormánya 881 millió, Orbán Viktor 859 millió forintnyi hirdetést futtatott. A sorban ezeket követi több kormánypárti médium és influenszer (például Origo, Magyar Nemzet, Mandiner, Deák Dániel, Bohár Dániel). A top 15 oldal összesen 7 milliárd forintot költött, 13 helyen kormánypárti kötődéssel – az ellenzéki oldalak közül Dobrev Klára fér be a lista végébe 262 millióval.

A hirdetési mezőny rendkívül fejnehéz volt. A Meta listáján 27 ezer magyar nyelvű közéleti hirdető szerepel, de 17 ezer legfeljebb 5 ezer forinttal próbálkozott. 1624 hirdető (félmillió felett) adta a teljes költés 96,4%-át, az 5 millió feletti kategóriában pedig mindössze 322 oldal vitte el a torta 85%-át (kb. 15,4 milliárd).

Még látványosabb a kép, ha nem az oldalak, hanem a számlát fizetők szerint csoportosítunk. Így a Fidesz 2,95 milliárd, a Megafon 2,72 milliárd, a Mediaworks 2,51 milliárd, a Kormány 921 millió, a DK 535 millió, az Ezalényeg 503 millió forintnyi hirdetést fizetett. A 15 legnagyobb „pénztárca” együtt 12,6 milliárdot költött, azaz a teljes magyar facebookos politikai reklámköltés 70%-át.

Kinek fáj leginkább a tiltás?

A top-kategóriák összesítése szerint a magyar facebookos politikai reklámpiac döntően kormánypárti források köré koncentrálódott: a Fidesz és a kormány, a Megafon és köre, valamint a kormánybarát média együtt 10–12 milliárd forintot tolt a rendszerbe. Ezzel szemben a Tisza Párt – amely másfél éve sem létezik64,2 milliónál áll a vizsgált időszakban. A tiltás tehát aránytalanul a kormánypárti ökoszisztémát éri, miközben az ellenzéki oldal eddigi súlya nagyságrendekkel kisebb volt.

További cikkek

Hirdetés

Friss cikkek

Népszerű cikkek

Budapest

Kapcsolódó cikkek