A német autóipar válsága súlyosabb a vártnál – derül ki a Handelsblatt összefoglalójából, amely az IW Consult legfrissebb elemzését idézi. A tanulmány szerint 2030-ig akár 90 ezer újabb munkahely szűnhet meg az ágazatban. 2019 óta már 55 ezer állás tűnt el, jelenleg körülbelül 1,2 millió ember dolgozik a gyártáshoz kapcsolódó szektorban. - elemezte a hvg.
A foglalkoztatottak mindössze 182 ezren tevékenykednek a növekvő jelentőségű területeken, például az elektrifikáció, automatizálás és digitális összekapcsoltság szektorában. A tanulmány két fő okot említ a leépítések mögött:
-
Elektromos átállás nehézségei – különösen Kínában a német autógyártók piaci részesedése az új hajtástípusok terén mindössze 5 százalék.
-
Külföldi termelés növekedése – miközben Németország autóexportja 2014 óta 26%-kal csökkent, a külföldi gyártás tízmillió autóra nőtt, ami komoly nyomást helyez a hazai beszállítókra.
Nem minden régió érintett egyformán. Az IW elemzése szerint 116 térségben az autóipar súlya átlag feletti, ezek közül 36 különösen veszélyeztetett, például Stuttgart, Schweinfurt vagy Saarbrücken környéke. Ezeken a területeken több tízezer ember dolgozik a belső égésű motorokhoz kapcsolódó ágazatban.
Ugyanakkor már több régióban elindult az átalakulás, új technológiák és iparágak – például az orvostechnológia vagy a megújuló energiák – bevonásával.
A szakértők szerint a munkahelyvesztés mérsékléséhez szükséges a versenyképesség javítása:
-
a töltőinfrastruktúra bővítése,
-
a bürokratikus terhek csökkentése,
-
a munkaerőköltségek mérséklése,
-
valamint külföldi gyártók bevonása, új piacok nyitása a hazai beszállítóknak.