Egyre több alvállalkozó sodródik csődközeli állapotba a Mészáros Lőrinchez köthető V-Híd Zrt. környezetében – számolt be a 444.hu. A lap értesülései szerint a cégek gyakran szerződés nélkül végzik a munkát, a kifizetések pedig hónapokat is csúszhatnak, ami komoly likviditási gondokat okoz az érintetteknek - közölte az Economx.
A Ferencváros–Kelenföld vasútvonal kapacitásbővítése során például a helyszínen dolgozó munkások mögött álló cégnek nem volt érvényes szerződése az elvégzett feladatokra.
Hasonló eseteket Adonyban és Budapesten is feltártak, ahol másik két vasúti beruházásnál szintén alvállalkozók dolgoztak szerződés nélkül, kockázatot vállalva a fizetés reményében.
Kifizetés van – csak nem időben
A V-Híd Zrt. gyakorlatilag monopolhelyzetben van a MÁV vasúti beruházásainál, a kivitelezést azonban jellemzően alvállalkozók végzik. Ezek a cégek évek óta panaszkodnak arra, hogy késve kapják meg a szerződéseket, a pénzügyi elszámolás pedig gyakran hónapokat késik.
A V-Híd 2024-es beszámolója alapján a társaság 184,5 milliárd forint értékben kapott építési munkákhoz kapcsolódó közpénzes megbízást, ennek 98 százalékát építési tevékenységekre fordították. A jelentés szerint 87,1 milliárd forintot fizettek ki „építés-szerelési munkákhoz kapcsolódó igénybe vett szolgáltatásokra”, vagyis alvállalkozóknak – miközben fizikai munkásokat a cég nem alkalmaz.
Ez az üzleti modell azonban mára odáig fajult, hogy több partnercég a működőképessége határára jutott.