A budapesti járdákon szétszórva hagyott bérrollerek problémája hosszú ideje fennáll, akadályozva a gyalogos forgalmat és növelve a közlekedési káoszt. A helyzet kezelése érdekében a XIII. kerületi Önkormányzat 2024 decemberében elfogadta a bérrollerek szabályozását szigorító javaslatokat - írta A járda a gyalogosoké oldala. A döntés értelmében a kerületben működő rollerszolgáltatóknak 2025-től új technikai megoldásokat kell bevezetniük, amelyek megakadályozzák a szabályszegő parkolást és a túlzsúfolt mikromobilitási pontok használatát.
A korábban bevezetett mikromobilitási pontok (MOBI pontok) elméleti kapacitással rendelkeztek, azonban ennek betartása a gyakorlatban nem volt kötelező érvényű. Az önkormányzat csupán lakossági bejelentések alapján ellenőrizte a telített parkolási pontokat, miközben a rollerszolgáltatók gyakran a megengedett létszám többszörösét helyezték ki egy-egy pontra.
A helyzet kezelése érdekében a XIII. kerületi Önkormányzat egy négypontos javaslatcsomagot kapott. Az intézkedések lényege, hogy a bérlés leállítását csak a kijelölt MOBI pontokon engedélyezzék, a bérlési rendszer ne tegye lehetővé a túlzsúfolt parkolóhelyek használatát, a felhasználók bérlés előtt egyértelmű tájékoztatást kapjanak a közlekedési szabályokról és azok megszegésének következményeiről, valamint bizonyos területeken teljes tiltást vagy sebességkorlátozást vezessenek be a rollerekre vonatkozóan.
A javaslatok közül kettőt már decemberben elfogadott az önkormányzat. "A javasolt 1. és 2. pontokat, vagyis hogy a rollerszolgáltatók legyenek kötelesek kikényszeríteni mind a MOBI pontok használatát, valamint tiltsák a már teli MOBI ponton történő lezárást, támogatta a testület." A döntés értelmében a 2024 végén lejáró szerződéseket már az új szabályozás figyelembevételével kell megújítani, így 2025-től az applikációk technikai megoldásai biztosítják a szabályok betartását. Ezáltal sem a felhasználók, sem a szolgáltatók nem tudják majd kikerülni az előírásokat, amelyek korábban csupán ajánlások voltak.