Augusztus 2-án reggel 7 órakor már a szomszéd utcáig ért a sor a Józsefvárosi Szent Kozma Egészségügyi Központ előtt – írja a Telex. Az intézmény havonta mindössze egyetlen alkalommal hirdet meg időpontot amikor ultrahangvizsgálatra lehet regisztrálni, ami miatt az emberek már hajnalban gyülekeztek. Egy olvasó beszámolója szerint egy idős nő reggel ötre érkezett, de két óra várakozás után már nehezen bírta az állást. A tapasztaltabbak összecsukható kisszékkel érkeztek, hogy kényelmesebben várakozhassanak.
„Én szándékosan 5:45-re érkeztem, így a 3. voltam a sorban. 7:10-től nyitották meg az időpontokat és engedtek be bennünket a regisztrációra” – írta egy olvasó, aki arról is beszámolt, hogy a rend gyakran megbomlott, mivel nem osztottak sorszámokat. „Nincs megfelelő tájékoztatás, nincs kiírva, hogy aki csak 7 órára jön, annak biztosan nem lesz már időpontja” – tette hozzá.
Az intézmény vezetése válaszolt a Telex kérdéseire, és elismerte a problémákat. „Sorszámot az időpont foglaláshoz nem osztunk, ezért kell sorban állniuk betegeinknek. Ennek főként az az oka, hogy nem tudjuk a betegeket a várakozás idejére az intézmény földszinti várójában elhelyezni, hogy onnan figyelhessék a sorszámkijelzőt, behívó rendszert, ez egyébként egészségügyileg kifejezetten aggályos is volna” – írta Zilahy Dezső orvosigazgató.
Az online időpontfoglalás bevezetésével kapcsolatban Zilahy elmagyarázta: „Az online időpontfoglalást erre az ellátásra nem biztosítjuk, mert az idősek, az informatikai kompetenciákkal kevésbé rendelkezők ezzel teljesen elesnének az ellátás lehetőségétől.” Ugyanakkor néha maradnak szabad időpontok, amelyekre telefonon lehet jelentkezni.
A regisztráció napján reggel 7-től 9-9:30-ig tart a folyamat, ez idő alatt két egészségügyi dolgozó folyamatosan tájékoztatja a sorban állókat az időpontkiadás aktuális állapotáról és szabályairól. Az intézmény rendésze szükség esetén felszólítja a rendbontókat a megfelelő viselkedésre.
Az igazgató elmondása szerint a nyári hónapokban a szabadságok miatt előfordulhat, hogy csak a várakozók 50 százaléka jut időponthoz, de máskor közel 100 százalék. Augusztusban például maradtak szabad időpontok telefonos foglalásra is.
Zilahy elismerte, hogy az intézmény nem tud jelentős segítséget nyújtani az időseknek az utcai sorban állás megkönnyítésére, de ha a betegek ezt kérik, igyekeznek segíteni.
„A várakozás során olvasóikat ért kellemetlenségért a fentiek ellenére természetesen szíves elnézésüket kérjük, és bízunk abban, hogy a továbbiakban rendelkezésünkre álló személyi kapacitásokkal sikerül részükre olyan járóbeteg szakellátást nyújtanunk, amely megelégedésükre szolgál” – így zárta levelét az igazgató.