Retro ihletés, modern technológia
A Japán Mobilitási Kiállításon leleplezett Vision-X Compact formavilága a ’90-es évek ikonikus Ford Káját idézi, különösen a hátsó rész kialakítása miatt. A Mazda újdonsága ugyanakkor teljesen új filozófiát képvisel: a technológia és az ember közötti kapcsolatot helyezi előtérbe.
A tanulmányautó mindössze 3825 mm hosszú, 1470 mm széles és 2515 mm tengelytávú, vagyis 10 centiméterrel rövidebb, mint a Mazda2. Külső megjelenését fekete kerékívek, panorámatető és zárt, elektromos autókra jellemző frontrész határozzák meg, a megvilágított Mazda-embléma pedig futurisztikus karaktert kölcsönöz neki.
„Barátként” kommunikál a sofőrrel
A Mazda szerint a Vision-X Compact legnagyobb újdonsága nem a formája, hanem az, ahogyan kommunikál a vezetővel. A jármű nem kapott saját infotainment-rendszert, helyette a sofőr saját okostelefonját használhatja a kapcsolódásra.
A kocsi „lelke” egy beépített mesterséges intelligencia, amely „barátként és utastársként” viselkedik. A Mazda ígérete szerint az MI figyeli a vezető hangulatát, reagál a viselkedésére, és akár zenei listát is ajánl hozzá.
A rendszer dicsérni is tud: ha a sofőr jól manőverezik, például besorol a forgalomba, az MI megjegyzi:
„Szép besorolás!”
De akár javaslatot is adhat – például egy kellemes útvonalat ajánl egy korábban említett kávézóhoz. Ha viszont a hangulat vagy a helyzet úgy kívánja, az asszisztens „elcsendesedik”, hogy ne zavarja a vezetőt.
Google Assistant ma, Gemini holnap
A koncepcióban jelenleg a Google Assistant működik, de a Mazda szerint a jövőben a Gemini nevű, természetesebb párbeszédre képes MI váltja majd fel. Ez a váltás várhatóan még emberközelibb és érzelmileg intelligensebb kommunikációt tesz lehetővé.
A Vision-X Compact egyelőre tanulmányautó, de a Mazda célja világos: megmutatni, hogy a jövő városi autója nemcsak közlekedési eszköz, hanem beszélgetőtárs, útitárs és hangulatpartner is lehet.