Az idei müncheni autószalon nemcsak a legújabb modellek bemutatója volt, hanem jól láthatóvá tette az autóipar globális átrendeződését is. Miközben Európa legnagyobb gyártói új elektromos autókat állítottak ki, a kínai szereplők minden eddiginél nagyobb számban vonultak fel, jelezve: komolyan gondolják a térnyerést az európai piacon.
Német válaszlépések a kínai kihívásra
A BMW és a Mercedes is Münchenre időzítette új elektromos SUV-modellek premierjét: a BMW iX3 és a Mercedes GLC bemutatását. Ezek a középkategóriás típusok kulcsfontosságúak, hiszen benzines változataik eddig is a márkák legnépszerűbb és legjövedelmezőbb modelljei közé tartoztak.
A német gyártók célja kettős: egyrészt bizonyítaniuk kell, hogy ők is képesek modern, versenyképes elektromos autókat kínálni, másrészt hatékonyabb gyártási módszerekkel igyekeznek helytállni a kínai gyártók által diktált árversenyben.
Kínai offenzíva Európában
Az elmúlt években fokozatosan erősödött a kínai márkák jelenléte: ma már az európai újautó-piac több mint 5 százalékát birtokolják, egyes országokban pedig elérik a 8–10 százalékos részesedést.
A müncheni szalonon 116 kínai kiállító szerepelt, 40 százalékkal több, mint az előző évben. Olyan nevek mutatkoztak be, mint a BYD, XPeng, Nio, Changan, Dongfeng, GAC, valamint a Chery az Omoda és Jaecoo márkákkal. A kínai gyártók számára kiemelten fontos a bizalomépítés, ezért nemcsak kiállításokon vesznek részt, hanem gőzerővel építik kereskedői hálózataikat is.
Németországban ugyanakkor a kínai autók piaci részesedése még 2 százalék alatt van, bár egy BCG tanulmány szerint a német vásárlók 16 százaléka el tudja képzelni, hogy kínai autót vegyen a közeljövőben.
Elektromos jövő és európai vita
Az autógyártók egyre inkább a tömegpiacot célozzák kisebb, elérhetőbb árú elektromos modellekkel – például a Volkswagen ID.Polo vagy a Škoda Epiq –, illetve nagyobb hatótávú és gyorsan tölthető típusokkal, mint a Polestar 5vagy az Xpeng P7+.
Magyarország szempontjából kiemelt jelentőségű a Debrecenben gyártandó BMW iX3, amely a globális piacokra készül. A modell az SUV-szegmensben versenyez, ahol a kereslet továbbra is erős.
Mindeközben az Európai Unióban heves vita zajlik a 2035-re tervezett belső égésű motoros autók kivezetéséről. Míg több gyártó és iparági szereplő nagyobb rugalmasságot sürget, addig olyan cégek, mint az Audi, kitartanak amellett, hogy az elektromos hajtás a jövő legéletképesebb technológiája.
Mit vesznek valójában a vásárlók?
Bár a kiállításokon az elektromos autók dominálnak, a mindennapi valóság más képet mutat. Európában továbbra is a benzines és hibrid autók vezetik az eladásokat. Igaz, az elektromos modellek eladásai 25 százalékkal nőttek idén, de még így is csak minden hatodik új autó tisztán elektromos.