2025. 12. 13.

384.43 Ft

327.70 Ft

Támogatás

Kiemelt kategóriák

Belföld
Gazdaság
Külföld
Kultúra
Sport
Tech
Életmód
Autó

További kategóriák

Szórakozás
Autó

A kínai autógyártók erősödnek, Európa védekezik – merre tart az autóipar?

A kínai autógyártók erősödnek, Európa védekezik – merre tart az autóipar?
10perc.hu
2025. 09. 15.
Fotó: Northfoto

A kínai autógyártók egyre nagyobb szeletet hasítanak ki az európai piacból, miközben a németek új modellekkel próbálnak helytállni.

Az idei müncheni autószalon nemcsak a legújabb modellek bemutatója volt, hanem jól láthatóvá tette az autóipar globális átrendeződését is. Miközben Európa legnagyobb gyártói új elektromos autókat állítottak ki, a kínai szereplők minden eddiginél nagyobb számban vonultak fel, jelezve: komolyan gondolják a térnyerést az európai piacon.

Német válaszlépések a kínai kihívásra

A BMW és a Mercedes is Münchenre időzítette új elektromos SUV-modellek premierjét: a BMW iX3 és a Mercedes GLC bemutatását. Ezek a középkategóriás típusok kulcsfontosságúak, hiszen benzines változataik eddig is a márkák legnépszerűbb és legjövedelmezőbb modelljei közé tartoztak.

A német gyártók célja kettős: egyrészt bizonyítaniuk kell, hogy ők is képesek modern, versenyképes elektromos autókat kínálni, másrészt hatékonyabb gyártási módszerekkel igyekeznek helytállni a kínai gyártók által diktált árversenyben.

Kínai offenzíva Európában

Az elmúlt években fokozatosan erősödött a kínai márkák jelenléte: ma már az európai újautó-piac több mint 5 százalékát birtokolják, egyes országokban pedig elérik a 8–10 százalékos részesedést.

A müncheni szalonon 116 kínai kiállító szerepelt, 40 százalékkal több, mint az előző évben. Olyan nevek mutatkoztak be, mint a BYD, XPeng, Nio, Changan, Dongfeng, GAC, valamint a Chery az Omoda és Jaecoo márkákkal. A kínai gyártók számára kiemelten fontos a bizalomépítés, ezért nemcsak kiállításokon vesznek részt, hanem gőzerővel építik kereskedői hálózataikat is.

Németországban ugyanakkor a kínai autók piaci részesedése még 2 százalék alatt van, bár egy BCG tanulmány szerint a német vásárlók 16 százaléka el tudja képzelni, hogy kínai autót vegyen a közeljövőben.

Elektromos jövő és európai vita

Az autógyártók egyre inkább a tömegpiacot célozzák kisebb, elérhetőbb árú elektromos modellekkel – például a Volkswagen ID.Polo vagy a Škoda Epiq –, illetve nagyobb hatótávú és gyorsan tölthető típusokkal, mint a Polestar 5vagy az Xpeng P7+.

Magyarország szempontjából kiemelt jelentőségű a Debrecenben gyártandó BMW iX3, amely a globális piacokra készül. A modell az SUV-szegmensben versenyez, ahol a kereslet továbbra is erős.

Mindeközben az Európai Unióban heves vita zajlik a 2035-re tervezett belső égésű motoros autók kivezetéséről. Míg több gyártó és iparági szereplő nagyobb rugalmasságot sürget, addig olyan cégek, mint az Audi, kitartanak amellett, hogy az elektromos hajtás a jövő legéletképesebb technológiája.

Mit vesznek valójában a vásárlók?

Bár a kiállításokon az elektromos autók dominálnak, a mindennapi valóság más képet mutat. Európában továbbra is a benzines és hibrid autók vezetik az eladásokat. Igaz, az elektromos modellek eladásai 25 százalékkal nőttek idén, de még így is csak minden hatodik új autó tisztán elektromos.

További cikkek

Friss cikkek

Népszerű cikkek

Budapest

Kapcsolódó cikkek