Jelentősen visszafogta idei eladási terveit a kínai elektromosautó-óriás, a BYD. A vállalat az év elején még 5,5 millió jármű értékesítését célozta meg 2025-re, a legutóbbi, beszállítóknak közölt adat viszont már csak 4,6 millió darabról szól. Ez 16 százalékos visszavágást jelent, és mindössze 7 százalékos növekedést hozna a tavalyi évhez képest – a legalacsonyabbat 2020 óta.
Mi áll a lassulás mögött?
A csökkentett célkitűzés több tényező következménye:
-
a hazai kereslet gyengülése,
-
a kínai ingatlanpiaci válság elhúzódása,
-
az árverseny kiéleződése, különösen a Geely és a Leapmotor nyomása miatt.
A BYD a múlt héten három év után először csökkenő profitot jelentett, ami szintén rávilágít a piaci nehézségekre.
Versenyfutás a riválisokkal
Miközben a Geely 90 százalékkal növelte eladásait a belépő kategóriában, és idei célját 3 millió autóra emelte, a BYD kénytelen volt gyártását visszafogni, valamint elhalasztani kapacitásbővítési terveit.
Az elemzők már korábban is óvatosabb előrejelzéseket adtak: a Deutsche Bank 4,7 millió, a Morningstar 4,8 millió darabra becsülte a 2025-ös eladásokat.
Erős múlt, bizonytalan jelen
Az elmúlt években a BYD a globális autópiac egyik kulcsszereplőjévé vált: 2020 és 2024 között tízszeresére növelte elektromos és plug-in hibrid eladásait. Most azonban a növekedés lassulásának jelei különösen a hazai piacon érzékelhetők, ahol a vállalat bevételeinek közel 80 százaléka keletkezik.