A Volkswagen és kínai partnere, a SAIC bejelentették: bezárják nankingi gyártóüzemüket, amely a német autógyártó első teljes gyárbezárása az országban – számolt be a Portfolio. A lépés a kínai autópiac gyors átalakulására adott válasz, és a Volkswagen csökkenő kínai eladásainak egyik következménye.
A nankingi üzem 2008-ban nyílt meg, évi 360 000 jármű gyártására tervezték, többek között itt készült a VW Passat és a Skoda Superb is, bár az utóbbi években már csökkentett kapacitással működött. A termelés már leállt, a teljes bezárás 2025 második felében valósul meg. A fennmaradó gyártást a közeli yizhengi üzembe helyezik át.
A vállalati források szerint a telephely elhelyezkedése hátrányos volt, mivel a városközpont közelsége megnehezítette a logisztikát és a modernizációt. Az elektromos autógyártásra való átállás pedig túl költségesnek és hatástalannak bizonyult.
A Volkswagen kínai szóvivője hivatalosan nem kommentálta a nankingi bezárást, de „átfogó stratégiai igazodásról” beszélt, melynek során „a gyártási hálózatot tovább optimalizálják, és egyes esetekben alternatív gazdasági megoldásokat vizsgálnak.”
Nem ez az első ilyen lépés: 2022-ben Shanghai közelében egy másik üzem gyártósorait is Yizhengbe telepítették át, míg a korábbi helyszínt K+F központként hasznosítják.
A mostani döntés a kínai autópiac szerkezeti átrendeződését is tükrözi:
-
A belső égésű motorok iránti kereslet csökken,
-
a kapacitásfelesleg nő,
-
és a hazai elektromos márkák, mint a BYD vagy a Nio, komoly versenyt jelentenek.
A Volkswagen 2023-ban kevesebb mint 3 millió autót adott el Kínában – ez a legalacsonyabb érték 2012 óta. Az idei első félévben is visszaesés tapasztalható, ami a gyártási hálózat átszervezését is sürgeti.
Jelenleg a konszern közel 40 gyárat működtet Kínában partnereivel, és ezeket fokozatosan állítják át elektromos autók gyártására. A vállalat célja, hogy 2026-tól új generációs elektromos modellekkel térjen vissza a növekedési pályára, és középtávon elérje a négymilliós értékesítési célt Kínában.