2025. 12. 05.

382.03 Ft

327.47 Ft

Támogatás

Kiemelt kategóriák

Belföld
Gazdaság
Külföld
Kultúra
Sport
Tech
Életmód
Autó

További kategóriák

Szórakozás
Autó

Balesetveszély: az extrém hőség rongálja a német autópályákat

Balesetveszély: az extrém hőség rongálja a német autópályákat
10perc.hu
2025. 07. 02.
Fotó: illusztráció

A német autópályákon a kánikula miatt felpúposodott betonlemez balesetveszélyt okoz, Bajorországban sebességkorlátozások vannak érvényben.

Az idei nyári kánikula Európa-szerte komoly problémákat okoz az autópályák állapotában, különösen Németországban – írja a Világgazdaság. A 30 centiméteresre is felpúposodott betonelemek miatt jelentős balesetveszély alakult ki az A29-es autópályán Alsó-Szászországban, Wardenburg és Grossenkneten között. A német autóklub, az ADAC szerint főként a régi, többször javított szakaszok érintettek, ahol a dilatációs hézagok hibái miatt a betonlemez deformálódik.

Az autópályák építésénél két fő anyagot használnak: betont és aszfaltot. A beton hosszabb élettartamú és nagyobb teherbírású, ám hőségben a betonelemek megnyúlnak és egymásnak feszülve felpúposodhatnak, ami hirtelen és komoly balesetveszélyt jelent. Az aszfalt viszont a melegtől lágyul, nyomvályúk keletkeznek, és csökken a járművek tapadása.

A német Bild szerint különösen az A29-es szakasz az érintett, ahol a felpúposodott betonlapok “síugrósánc-szerűen, akár 30 centiméter magasan emelkednek ki.” Emiatt az autósokat fokozott óvatosságra intik.

Bajorországban már május óta több autópályán (A3, A92, A93) sebességkorlátozásokat vezettek be a hőség okozta útkárok miatt, ami a magyar autósokat is érintheti, hiszen ez a régió népszerű célpont.

Az ADAC szerint a kánikulai forgalomtorlódások is jelentős problémát jelentenek, főleg a nyári vakáció kezdetén Észak-Németországban és Észak-Európában. Emellett Zágráb környékén is jelentős torlódások várhatók, és több autópályaszakaszt lezárnak karbantartás miatt.

Az útburkolatok anyaga és kora nagyban befolyásolja a hőség okozta károkat:

  • Németországban sok régi, betonból készült autópálya van, különösen a forgalmas szakaszokon (pl. A5 Frankfurt környékén).

  • Csehországban és Lengyelországban is előfordul betonburkolat, főként a nehézteher-forgalom miatt.

  • Belgiumban a betonburkolat hagyományos, bár a helyzet Flandriában javult.

  • Magyarországon szinte kizárólag aszfaltburkolatúak az autópályák.

  • Olaszországban, Franciaországban és Spanyolországban is az aszfalt dominál.

  • Skandináviában az aszfalt a jellemző, de kikötőkben beton is előfordul.

A német ADAC hangsúlyozza, hogy a nagy hőség miatti útkárok váratlanul jelentkezhetnek, és komoly veszélyt jelentenek a közlekedés biztonságára. Ezért a szakértők az óvatosságot javasolják, különösen a régi betonburkolatú szakaszokon.

További cikkek

Friss cikkek

Népszerű cikkek

Budapest

Kapcsolódó cikkek