Jelentős változások jöhetnek a főváros egyik legsűrűbben lakott és legforgalmasabb városrészében, Belső-Erzsébetvárosban. A fővárosi és kerületi önkormányzat, valamint a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) közös tervei szerint a nyár elejétől új forgalmi rend léphet életbe, amely a gyalogos és kerékpáros közlekedés elsőbbségét, valamint a közterületek élhetőségének növelését célozza - írta a BKK.
A terület Budapest egyik legfrekventáltabb része: nemcsak rengeteg lakos és munkavállaló él, illetve dolgozik itt, hanem a turisták egyik kedvelt célpontja is. A szűk utcákban azonban évek óta állandó probléma a gyalogos- és autóforgalom közötti konfliktus, a rakodóhelyek hiánya és a járdákat elfoglaló parkoló autók.
A változások fő célja, hogy a gyalogosok arányához igazodva csökkenjen az autós forgalom, és javuljon az utcalakók, üzlettulajdonosok és vendégek közérzete. A tervek szerint június 21-től indul a forgalmi rend több lépcsős bevezetése, a végleges döntést azonban a Fővárosi Közgyűlés április 30-i ülésén hozhatja meg.
Autómentes zónák, forgalomkorlátozott szakaszok
A javaslat értelmében több utcaszakasz teljesen autómentessé válna, míg más részeken engedélykötelessé tennék a gépjárművel történő behajtást:
-
Teljesen gyalogos és kerékpáros zónává alakulna például a Kazinczy utca Rákóczi út és Wesselényi utca közötti szakasza, a Dob utca Rumbach Sebestyén és Síp utca közötti része, valamint a Csányi utca egy szakasza.
-
Engedélyköteles lenne a gépjárműforgalom többek között a Madách Imre úton, a Király utcában és a Kazinczy utca bizonyos szakaszain.
-
A Wesselényi utca egy része kétirányúvá válna, hogy a Holló utcát továbbra is el lehessen érni autóval.
-
A Kis Diófa utca forgalmi iránya megfordulna, a Klauzál tér északi oldalán pedig megszűnne a kétirányú közlekedés.
A térképen piros, sárga és zöld nyilak, valamint pöttysorok jelzik az érintett szakaszokat, és azok tervezett forgalmi besorolását.
Parkolás és rakodás: új megoldások
A változások az autós közlekedésen túl a parkolási szokásokra is hatással lesznek. A Síp utcában és a Kazinczy utcában egyes szakaszokon teljesen megszűnik a parkolás. Más részeken – például a Dob utcában és a Klauzál téren – csökken a parkolóhelyek száma. A Wesselényi utcában a kétirányúsítás miatt csak az egyik oldalon marad párhuzamos parkolás.
A megszűnő lakossági parkolóhelyeket a VII. kerületi Önkormányzat a környező fizetős zónákban tervezett átalakításokkal kívánja pótolni. Emellett új rakodóhelyeket és taxiállomásokat is létesítenének, hogy az áruszállítás és a vendégek kiszolgálása zavartalan maradjon.
Tesztidőszak és fokozatos bevezetés
A forgalomkorlátozások fokozatosan, több lépésben lépnek életbe. A Dob utca sétálóutcává alakítása, illetve a Wesselényi utca kétirányúsítása például tesztüzemben történne június 21. és augusztus 20. között. A tapasztalatok kiértékelése után dönthetnek ezek végleges bevezetéséről.
A forgalomcsillapított, autómentesített szakaszok megújításához – utcabútorok, konténeres növények telepítése, közösségi terek kialakítása – a helyi civil szervezetek és kulturális szereplők bevonásával a kerületi önkormányzat nyújtana támogatást.
A cél: élhetőbb városrész
A projekt hosszú távú célja, hogy Belső-Erzsébetváros közterületei élhetőbbé, fenntarthatóbbá váljanak, a közlekedés pedig jobban igazodjon a helyi adottságokhoz és igényekhez. A korábbi évek tapasztalatai – például Józsefvárosban – azt mutatják, hogy a gyalogosbarát városi terek nemcsak a lakók életminőségét javítják, hanem a vendéglátóhelyek, üzletek forgalmát is élénkíthetik.