2025. 12. 05.

381.78 Ft

327.85 Ft

Támogatás

Kiemelt kategóriák

Belföld
Gazdaság
Külföld
Kultúra
Sport
Tech
Életmód
Autó

További kategóriák

Szórakozás
Autó

Autómentessé válik a budapesti bulinegyed több utcája nyártól

Autómentessé válik a budapesti bulinegyed több utcája nyártól
2025. 04. 30.

Belső-Erzsébetvárosban új, gyalogosbarát forgalmi rend léphet életbe 2025 nyarától.

Jelentős változások jöhetnek a főváros egyik legsűrűbben lakott és legforgalmasabb városrészében, Belső-Erzsébetvárosban. A fővárosi és kerületi önkormányzat, valamint a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) közös tervei szerint a nyár elejétől új forgalmi rend léphet életbe, amely a gyalogos és kerékpáros közlekedés elsőbbségét, valamint a közterületek élhetőségének növelését célozza - írta a BKK.

A terület Budapest egyik legfrekventáltabb része: nemcsak rengeteg lakos és munkavállaló él, illetve dolgozik itt, hanem a turisták egyik kedvelt célpontja is. A szűk utcákban azonban évek óta állandó probléma a gyalogos- és autóforgalom közötti konfliktus, a rakodóhelyek hiánya és a járdákat elfoglaló parkoló autók.

A változások fő célja, hogy a gyalogosok arányához igazodva csökkenjen az autós forgalom, és javuljon az utcalakók, üzlettulajdonosok és vendégek közérzete. A tervek szerint június 21-től indul a forgalmi rend több lépcsős bevezetése, a végleges döntést azonban a Fővárosi Közgyűlés április 30-i ülésén hozhatja meg.

Autómentes zónák, forgalomkorlátozott szakaszok

A javaslat értelmében több utcaszakasz teljesen autómentessé válna, míg más részeken engedélykötelessé tennék a gépjárművel történő behajtást:

  • Teljesen gyalogos és kerékpáros zónává alakulna például a Kazinczy utca Rákóczi út és Wesselényi utca közötti szakasza, a Dob utca Rumbach Sebestyén és Síp utca közötti része, valamint a Csányi utca egy szakasza.

  • Engedélyköteles lenne a gépjárműforgalom többek között a Madách Imre úton, a Király utcában és a Kazinczy utca bizonyos szakaszain.

  • A Wesselényi utca egy része kétirányúvá válna, hogy a Holló utcát továbbra is el lehessen érni autóval.

  • A Kis Diófa utca forgalmi iránya megfordulna, a Klauzál tér északi oldalán pedig megszűnne a kétirányú közlekedés.

A térképen piros, sárga és zöld nyilak, valamint pöttysorok jelzik az érintett szakaszokat, és azok tervezett forgalmi besorolását.

Parkolás és rakodás: új megoldások

A változások az autós közlekedésen túl a parkolási szokásokra is hatással lesznek. A Síp utcában és a Kazinczy utcában egyes szakaszokon teljesen megszűnik a parkolás. Más részeken – például a Dob utcában és a Klauzál térencsökken a parkolóhelyek száma. A Wesselényi utcában a kétirányúsítás miatt csak az egyik oldalon marad párhuzamos parkolás.

A megszűnő lakossági parkolóhelyeket a VII. kerületi Önkormányzat a környező fizetős zónákban tervezett átalakításokkal kívánja pótolni. Emellett új rakodóhelyeket és taxiállomásokat is létesítenének, hogy az áruszállítás és a vendégek kiszolgálása zavartalan maradjon.

Tesztidőszak és fokozatos bevezetés

A forgalomkorlátozások fokozatosan, több lépésben lépnek életbe. A Dob utca sétálóutcává alakítása, illetve a Wesselényi utca kétirányúsítása például tesztüzemben történne június 21. és augusztus 20. között. A tapasztalatok kiértékelése után dönthetnek ezek végleges bevezetéséről.

A forgalomcsillapított, autómentesített szakaszok megújításáhozutcabútorok, konténeres növények telepítése, közösségi terek kialakítása – a helyi civil szervezetek és kulturális szereplők bevonásával a kerületi önkormányzat nyújtana támogatást.

A cél: élhetőbb városrész

A projekt hosszú távú célja, hogy Belső-Erzsébetváros közterületei élhetőbbé, fenntarthatóbbá váljanak, a közlekedés pedig jobban igazodjon a helyi adottságokhoz és igényekhez. A korábbi évek tapasztalatai – például Józsefvárosban – azt mutatják, hogy a gyalogosbarát városi terek nemcsak a lakók életminőségét javítják, hanem a vendéglátóhelyek, üzletek forgalmát is élénkíthetik.


További cikkek