Az Európai Bizottság átfogó javaslatcsomagot terjesztett elő, amely szerint a 10 évnél idősebb személygépkocsik és furgonok évente kötelező műszaki vizsgán esnének át. A cél a közúti balesetek számának csökkentése és a környezetszennyezés mérséklése - írja a Portfolio.
Kiterjesztett ellenőrzések elektromos járművekre és új technológiákra
A javaslat kiterjed az elektromos járművek és a fejlett vezetéstámogató rendszerek speciális tesztelésére is. Az új emissziós vizsgálatok célja a magas szennyezést okozó járművek, köztük a manipuláltak azonosítása.
A reform része a digitális járműnyilvántartás bevezetése, amely lehetővé tenné a kilométeróra-állások rögzítését és tagállamok közötti megosztását. Ez segítene a használt autók kereskedelmében előforduló visszaélések visszaszorításában.
Egyszerűsített adminisztráció és határokon átnyúló elismerés
A javaslat célja az adminisztráció egyszerűsítése is: elektronikus forgalmi és műszaki vizsga-igazolások váltanák fel a papíralapú dokumentumokat. Emellett lehetővé válna, hogy a más tagállamban ideiglenesen tartózkodó járműtulajdonosok ott végeztessék el a vizsgát.
A Bizottság célja, hogy 2030-ig felére csökkenjen a halálos közúti balesetek száma. A javaslatokat most az Európai Parlament és a Tanács vizsgálja meg a rendes jogalkotási eljárás keretében.
A cikk összefoglalója:
- Az Európai Bizottság radikális reformot javasol az autók és motorok műszaki vizsgáztatásában.
- A javaslat szerint évenkénti műszaki vizsgára köteleznék a régi autókat.
- A cél a közlekedés biztonságának növelése és a környezetvédelmi előírások betartása.
- A reform várhatóan jelentős hatással lesz a régi gépjárművek forgalomban tartására.
- A javaslat még nem végleges, további egyeztetések szükségesek.