Az intézkedés a kanadai autóipar védelmét célozza, amely a jövő zöld járműveinek gyártásában kíván világelsővé válni. A kanadai kormány lépése az Egyesült Államok és az Európai Unió hasonló döntéseit követi, amelyek szintén vámokat vezettek be a kínai gyártású elektromos autókra - írta a BBC.
Justin Trudeau, Kanada miniszterelnöke kijelentette: „Kanada autóipara átalakulóban van, hogy vezető szerepet töltsön be a jövő autóinak gyártásában, de Kína tisztességtelen előnyöket szerzett a nemzetközi piacon.” A kínai elektromos járművek mellett október 15-től a kínai acél- és alumíniumtermékekre is 25%-os vámot vetnek ki.
Kína élesen bírálta Kanada döntését, „kereskedelmi protekcionizmusnak” nevezve azt, és hangsúlyozta, hogy az intézkedések sértik a globális gazdasági szabályokat. A kínai kormány arra szólította fel Kanadát, hogy vonja vissza ezt a döntést, amely komoly kárt okozhat a két ország közötti kereskedelmi kapcsolatoknak.
Az amerikai kormány májusban jelentette be, hogy megnégyszerezi a Kínából érkező elektromos autókra kivetett vámokat, és az Európai Unió is követi a példát, 36,3%-os vámot szabva ki. Kanada intézkedései érintik majd a Tesla kínai gyártású autóit is, amelyek eddig jelentős számban érkeztek az országba. Szakértők szerint a Tesla lobbizni fog a kanadai kormánynál a vámok enyhítése érdekében, ahogy azt Európában is tette.
Miközben a kínai autómárkák még csak most próbálnak betörni a kanadai piacra, az ország a világ legnagyobb elektromos járműgyártójává vált. Eközben Kanada is nagy lépéseket tesz, hogy kulcsszereplővé váljon a globális elektromos járműiparban, több milliárd dolláros megállapodásokat kötve vezető európai autógyártókkal.